Nye takter

Hevnen er søt

KOMMENTAR: Få dager etter at Kanye West igjen tok æren for suksessen hennes, fikk Taylor Swift Grammy-prisen for årets album for andre gang.

Taylor Swift fikk prisen for albumet «1989». Det mest omtalte albumet ellers akkurat nå er Kanye Wests nye «The Life Of Pablo». Det er her han i låten «Famous» henvender seg til Taylor Swift med linjene «I feel like me and Taylor might still have sex/Why, I made that bitch famous». Han refererer nok til episoden under Video Music Awards i 2009, der Taylor Swift skulle begynne takketalen sin da Kanye West stormet opp på scenen, og avbrøt henne for å fortelle at Beyoncé heller burde vunnet. I går var han ikke til stede, og Taylor Swift fikk derfor si «til alle unge kvinner der ute, det kommer til å være folk som vil undervurdere suksessen din og som vil ta æren for berømmelsen og alt du har oppnådd». Hun oppfordret dem til ikke å la seg distrahere av sånt, og stole på seg selv.

Kanye West mener nok at Taylor Swift fikk for mye oppmerksomhet og sympati etter hans intervensjon i 2009. Hun vant fire Grammy-priser etterpå, men en av verdens mest selvopptatte menn glemmer at hennes to første album før denne hendelsen hadde solgt over 10 millioner eksemplar i USA. Flere enn Wests fire første til sammen. Kanye West fortsetter oppførselen som fikk Barack Obama til å kalle ham en «jackass» («tulling») i 2009. West hevdet først at Swift hadde godkjent innholdet i «Famous», mens en av hennes representanter svarte at hun tvert imot hadde advart ham mot å gi ut en låt med et så kvinnefientlig budskap.

LES OGSÅ: Taylor Swift tvinger Apple i kne

Vi vil ikke etterkomme hans siste Twitter-befaling, om at hvite medier bør slutte å kommentere svart musikk, fordi de aldri kan forstå, fordi systemet er laget for «at fargede skal feile». Hans egen kulturforståelse er nok også begrenset når han forsvarer å kalle Taylor Swift «bitch» fordi dette ordet er helt naturlig i hans kretser. Man kunne ellers tro at en forståelse mellom kvinner og menn, hvite og svarte er uoppnåelig. Sånn er det heldigvis ikke i praksis. Grammy-prisen for beste video gikk til «Bad Blood», der Taylor Swift får hjelp av rapperen Kendrick Lamar. Lamar fikk fem Grammy-priser selv. Og han er med på det nye albumet til Kanye West. Fortsatt går det an å snakke sammen.

Mye av Kanye Wests musikk er så glitrende og nyskapende at store deler av hip hop-miljøet lar ham slippe unna med sine bisarre utfall. Det hører nemlig med i det store bildet at «Famous» ellers er en helt fantastisk låt, der Jimmy Webbs «Do What You Gotta Do» går inn og ut i tolkninger av Rihanna og Nina Simone, og en sample av Sister Nancys reggaelåt «Bam Bam» setter stemningen på spissen. Alt dette i en helt suveren miks, som setter en ny standard for hip hopens muligheter. Musikalsk altså. Rapmessig når den et lavmål når West beklager overfor alle damer han hatt seg med at ikke alle kan bli berømte etterpå.

Også forretningsmessig har Taylor Swift gått sine egne veier. Hun bestemte seg for å holde albumet unna strømmingsmarkedet, noen som for hennes del førte til en svært godt fysisk salg, med desto større uttelling økonomisk. Da avslutter vi på et på et annet konfliktnivå: Mens Taylor Swifts «1989» fortsatt glimrer med sitt fravær på Tidal er Kanye Wests «The Life of Pablo» foreløpig bare tilgjengelig på Tidal. Sannsynligvis uten sammenheng for øvrig.

(Grammyprisene er et tungrodd system, med en komplisert avstemningsprosess. Sluttstrek blir satt i september, derfor kan Swift vinne med en utgivelse som er 16 måneder gammel nå. Grammy har sin egen tidsregning, dette var ikke Grammy 2015, men «den 58. Grammy».)

LES OGSÅ: Grammy-fest for Lamar og Swift

Mer fra Dagsavisen