Nye takter

Helt fint for Billie Van

Akkurat da vi lurte på hvor det var blitt av Billie Van er hun tilbake med singelen «I’m Totally Fine With It». Som høres ut som en av vårens flotteste sanger. Og kanskje den tristeste.

Bilde 1 av 2

Billie Vans «I’m Totally Fine With It» minner om store, klassiske popballader fra 60-tallet. En smertefull oppbruddssang, med en tekst som gjør vondt, og en melodi som er så sterk at sangen gjør godt likevel. Hun sier selv at hun vil formidle en følelse av å få det til å se ut som at man har det helt fint, tviholde på en fasade og skjule usikkerheten.

Skilsmisser

– Denne historien er en blanding av forskjellige venners skilsmisser jeg har vært vitne til. «I» i teksten er ikke meg. Den handler egentlig om en mann. Men det er lettere å formidle innholdet når jeg synger «I», ikke «he», synes Billie Van.

Det kommer også en video, som beskriver innholdet i teksten ytterligere. Der spiller Billie Van den ene hovedrollen selv, mens Marcus Forsgren (Jaga Jazzist, Lionheart Brothers) er mannen hennes.

Sist vi snakket med Billie Van var hun sammen med Jonas Alaska. Denne nye sangen handler vel ikke om dem?

– Nei, nå er vi forlovet også, sier hun.

Fett artistnavn

Billie Van heter egentlig Merete Pascual, og kommer fra Billingstad i Asker. Hun fortalte oss om artistnavnet sitt da hun ga ut debutalbumet «1 2 3 4 Radio Star» for snart fire år siden. Hun var i USA, og møtte en cowboy som ga henne en ring som det sto «Billie» på. Fordi han syntes hun var en Billie. Van fant hun på selv.

– Jeg synes det er fett med artistnavn, og Merete Pascual klinger ikke like bra, mente hun.

Billie Van begynte å gjøre seg gjeldende sammen med Jonas Alaska og Mikhael Paskalev for fem-seks år siden. De tre møtte hverandre på Liverpool Institute of Performing Arts, dro hjem til Norge og startet hver sin karriere, men spilte i gruppene til hverandre, og slik har de fortsatt. Nå har de startet plateselskapet Braveheart sammen. Paskalev og Alaska står også bak den store produksjonen på «I’m Totally Fine With It».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mye å gjøre

– Jeg lette etter produsenter, og snakket med dem om det, og så sa de «ja, kanskje, jo, vi kan jo prøve, vi». For meg er de to de beste sangerne og låtskriverne, men jeg visste ikke hva de kunne gjøre som produsenter. Men de tok det seriøst. Det ble så nytt og fint som mulig.

– Dere jobber fortsatt mye sammen?

– Vi har vært redde for at folk ikke skulle klare å skille mellom de forskjellige uttrykkene. Men i stedet for å ikke jobbe sammen har vi heller rendyrket samarbeidet mer, sier hun.

Tre nye album

Det er lenge siden de to andre kom med nye album også, men nå kommer Paskalevs andre før sommeren, Alaskas tredje til høsten. Da kan det vel blir vanskelig å få tid til hverandre igjen?

– Vi har møter med dem som booker konsertene, og setter periodene slik at de ikke krasjer. Det blir hektisk, men gøy også, så jeg tror det skal gå.

– Hvordan skal dere gjøre den store produksjonen på singelen på scenen?

– Jeg tenker mye på hvordan vi skal løse det. Det er jo ikke en band-lyd som på den forrige plata. Jeg er litt i tenkeboksen, det blir uansett ikke konserter før etter at albumet kommer. Men folk må kanskje lære seg synther og sånn …

Stort drama

I årene som har gått siden sist har Billie Van vært mye på turné med Susanne Sundfør, med kor og perkusjon. Kanskje det er derfor jeg fikk en assosiasjon til konserten med Susanne Sundfør på Øya da jeg hørte «I’m Totally Fine With It», versjonen av Lykke Lis «Never Gonna Love Again» – en av de flotteste coverlåtene som har vært gjort i moderne tid.

– Jeg oppdaget den låten da vi spilte den der. Men jeg har brukt den som referanse på mange av de nye låtene nå, innrømmer Billie Van.

– Lærte du mer av å opptre med Susanne Sundfør?

– Hun utfordret meg, på noen stemmer jeg ikke trodde jeg kunne synge. Jeg oppdaget at jeg kunne mer enn jeg trodde.

Godt trick

– «I’m Totally Fine With It» har mye fin 60-tallsdramatikk?

– Absolutt. Men det var ikke noe jeg gjorde bevisst. Jeg satte av noen uker til å skrive låter i november 2015, og da var det grandiose, pompøse og triste ballader som kom ut. Det kommer flere av disse på albumet.

Mot slutten av «I’m Totally Fine With It» kommer en modulering som tar sangen til enda større høyder. En kjent metode for å sette en ekstra spiss på de helt store låtene?

– Det lå i kortene her. Det måtte bare skje. Modulering er et trick som alltid funker.

Mer fra Dagsavisen