Nye takter

Hei folkens, her kommer Smith

Etter tre års fravær er Sam Smith fortsatt en av verdens største popstjerner. Hans andre album gjør ham enda større.

Dagsavisen anmelder

5

Sam Smith

«The Thrill Of It All»

Capitol

Et nytt album med Sam Smith er en av årets største begivenheter i popmusikken, i hvert fall siden Ed Sheerans demonstrasjon av omgjengelighet i vår, fram til Taylor Swifts neste utspill om to uker. Debuten til Sam Smith gjorde ham til en formidabel internasjonal stjerne. Han ble så populær at livet hans holdt på å gå helt over styr, og han måtte trekke seg tilbake for å få pusten igjen. På tre og et halvt år har vi bare hørt singelen «Writing's on The Wall» fra James Bond-filmen «Spectre», som til gjengjeld fikk Oscar for beste filmsang. Utrolig nok også den første Bond-låten som gikk helt til topps på den britiske singellista.

Debutalbumet «In The Lonely Hour» hadde en tittel som hørtes ut som en sammenblanding av Frank Sinatras «Only The Lonely» og «In The Wee Small Hours». To av tidenes tidligste konseptalbum, om alle de ensomme, nattetimene med følelsen av å ikke være elsket. Sam Smith har imidlertid oppgitt sårbarheten til tre andre artister som grunnlaget for hans egen suksess: Amy Winehouse, Maria Mena og Robyn. En bemerkelsesverdig mann, som ikke har vært redd for å dyrke sine mest feminine sider.

På debutalbumet som 21-åring hørtes det ut som om Sam Smith hadde like mange strålende skuffelser bak seg som Adele på hennes «21». Suksessen til Smith handler på samme måte som Adele først og fremst om å bruke en stor stemme til overbevisende fortellinger om egne nederlag. Det nye albumet fortsetter i samme stil, men hjerte og smerte utenpå skjorta. Hør bare «Burning» – den handler om å brenne opp innvendig, men også om å brenne av 20 sigaretter om dagen i ren fortvilelse

På samme måte som debutalbumet er «The Thrill Of It All» et trygt, konservativt produsert album, med appell til et bredt publikum. Litt overraskende, siden Sam Smith fikk sitt gjennombrudd som vokalist i «Latch» med Disclosure i 2012, – noe av det hippeste som fantes i klubbmusikken den gangen. De fleste sangene har Smith skrevet sammen med James Napier (også kjent som Jimmy Napes), som har vært der for ham helt siden «Latch». Sam Smith kommer morsomt nok tilbake med en åpningssang som er delvis norsk – «Too Good At Goodbyes» er medkomponert av Mikkel S. Eriksen og Tor Erik Hermansen i Stargate – og viser Smith fra sin beste side. Den setter stemningen for et album som er full av storslåtte følelser, med stemmen for alt den er verdt i retroaktig soulmusikk, doo wop, gospel og generell balladepop.

Sentralt plassert midtveis på albumet, og mest bemerkelsesverdig, kommer «Him». En bønn til høyere makter om å få forståelse for at han elsker en mann. Når Smith underbygger den sterke bluesfølelsen med å synge om å gå i gatene i Mississippi kan han tidsriktig beskyldes for kulturell appropriasjon, men innvendingene overskygges av det sterke eksplisitte innholdet i teksten. Som blir en dristig politisk erklæring fra en artist med et så stort og bredt publikum som Sam Smith har.

Totalvurderingen av «The Thrill Of It All» avhenger av albumets format. På CD og sannsynlig strømmeversjon kommer den med 14 låter, der de fire siste, pussig nok tittellåten inkludert, er oppgitt som bonusspor. Fire ekstra låter som strekker toleransen for enda flere store ballader litt for langt. Den gode, gammeldagse LP-en har 10 låter, som gjør den til en album med perfekt lengde. I dette formatet avsluttes albumet med «Pray», som skal være inspirert av en tur med hjelpeorganisasjonen War Child til Mosul i Irak. Nærmest et rop om hjelp, både for menneskeheten og for hans sitt eget verdensbilde: «I lift up my head and the world is on fire/There's dread in my heart and fear in my bones/And I just don't know what to say».

Sam Smith forsøker å si det likevel. Ambisjonsnivået er det ingenting å si på. Han tar virkelig opp de største temaene det går an å tenke seg i mange av sangene, og hever mange nivåer av fortvilelse til å bli oppløftende musikk.

Spiller i Telenor Arena 23. april.