Halvdan Sivertsen, 70 år, feirer bursdag i NRK. Anmeldelse fra Oslo Spektrum

Halvdan Sivertsen ble feiret av en rekke fremragende kolleger og et stort publikum i et fullsatt Oslo Spektrum – og en svært rørt ny kulturminister.

Bilde 1 av 3

5

Konsert

Halvdan Siversen med KORK og venner

Oslo Spektrum

Etter at alle sangene var sunget, og bursdagssangen attpåtil, kom Norges nye kulturminister på scenen med blomster. Da han også leste opp første verset av «Sommerfuggel i vinterland» var det åpenbart at dette er linjer Raja kjenner seg sterkt igjen i, og så kom tårene minst like sterkt som da han begynte i den nye jobben fredag. Men nå foregriper vi begivenhetenes gang.

To og en halv time tidligere begynner konserten passende nok med «Levende Lyd», den dere veit om «musikken har vi med».  Men det blir fort klart at dette er mer enn en konsert med Halvdan Sivertsen, Kringkastingsorkesteret i full bredde, og en rekke prominente gjestesangere. Det er også et TV-program, med mange gamle arkivklipp på storskjerm. Gjennom hele kvelden blir Halvdan Sivertsen intervjuet av Silje Nordnes fra NRK. De klarer å gi store Oslo Spektrum et slags preg av salong. Men konserten bærer også preg av å være regissert ned til minste detalj, minutt for minutt, uten plass for store spillopper underveis. Det viser seg at det er så mye vi skal gjennom at det er godt at regien er stram.

Halvdan Sivertsen begynner like godt med å fortelle hvordan foreldrene traff hverandre. Med en gang med sin karakteristiske humor: «De var HELT forskjellige. Pappa var jo mann!».  Odd Nordstoga får æren av å spille sangen Sivertsen skrev til sine foreldre, «Hvis du vil ha mæ» , og gjør jobben med glans.

I neste øyeblikk blir vi minnet om at det er Bodø-gutt han egentlig er, Morten Abel, der han synger «Førr ei dame» upåklagelig på sin barndoms dialekt. Kvelden er allerede blitt et slags levende «Hver gang vi møtes, i widescreen. En rekke artister skal komme for å synge synger sanger som passer dem perfekt. Det er naturlig nok Kari Bremnes som tar for seg «Nordaførr Vårvisa». De kunne gjerne tatt «Førr ei dame» en gang til etterpå.

Moddi kommer med den miljøvennlige «Hellige jord», som bygger seg opp til et monumentalt klimaks for stemme og stort orkester. Ella Marie Hætta Isaksen følger på i «Bønn til vinterdagen». Sivertsen kommer inn på siste verset, før hun slår over i joik

Romantiske «Bli me mæ dit» synger jubilanten selv. Introduksjonen varer minst like lenge som selve sangen, og viser igjen at sangeren kunne vært komiker hvis han hadde valgt en annen vei.

Før han synger «Frihet» holder Sondre Justad en aldri så liten tale om hvordan Sivertsen har brukt stemmen til å si ting som betyr noe, og fått ham til å ville gjøre det samme selv. Etterpå forklarer Sivertsen beskjedent sitt sterke engasjement med at han har så mange melodier liggende, og noe skal han fylle dem med.

Jan Eggum får synge sin favoritt av Sivertsens sanger, med den forsonende religiøse bønnen «Messias til Messias». Midtveis kommer et storslått nytt arrangement av «Ti tusen tommeltotta», av Bjørn Andor Drage, som blir et shownummer for KORK,  der de får spille alt fra klassiske perler til svensk dansbandmusik, via chansons  og tysk ompa til  «Smoke On The Water» og satans metall, mens Sivertsen gjør sitt beste for å overgå de instrumentale ablegøyene.

Bertine Zetlitz synger sin egen «Twisted Little Star», men i Sivertsens vakre «Hver gang vi møtes»-oversettelse, «Skinte jeg for deg». Etter en og en halv time går KORK av scenen, og nå er det Sivertsen selv som synger «Her er vi», alene med gitaren foran 7.000, som for å understreke at han kunne gjort hele kvelden slik hvis det var om å gjøre. Som en kontrast til den dempede visesangen ber han forsamlingen om å få et klimabrøl, og det runger kraftig gjennom Oslo Spektrum før han synger «Hører til på jorda».

Eva Weel Skram bidrar med en alvorsstund med «Tom, ti år». Men dette er også kontrastenes kveld, for Øystein Sunde følger etter med «Mayday», Sivertsens ganske vellykkede forsøk på å skrive en sang som høres ut som den er laget av nettopp Øystein Sunde.

Alle gode kvelder må gå mot en slutt. «Kjærlighetsvisa» framføres i full symfoni. Noen rader bak meg legger noen entusiastiske publikummere på et upåklagelig  kor. Og uansett hvor mange ganger vi har hørt denne sangen, så får jeg alltid gåsehud når den gode stemningen brytes opp med konfrontasjonen med maktmenneskene, «Når de fine ordan demmes blir motbydli/Og tankan bak e jævli dårlig gjæmt».

«Sommerfuggel i vinterland» er spart nesten til slutt. Selvfølgelig for en sånn kveld er det Vinni som kommer på og rapper, med opphavsmannen selv på siste refreng. Da står det bare igjen å hente alle sammen ut igjen for å synge «Venner» sammen, den der med «hver gang vi møtes». Konserten er planlagt sendt på NRK TV til påske. Det går an å glede seg.