Nye takter

Girl in Red: På vei mot stjernene

Girl in Red har fortsatt noe å gå på i konsertsammenheng, men større talent innen norsk musikk finner du ikke for øyeblikket.

Dagsavisen anmelder

4

KONSERT

Girl in Red

Øyafestivalen, fredag

Flere Øya-saker: Øya dag 2 – se bildene fra torsdagen

- Billie Eilish eier hele verden!

Marie Ulven, eller Girl in Red som hun heter i denne sammenhengen, roper ut sin kombinasjon av beundring og himmelfallenhet over at en av verdens største stjerner for øyeblikket vet hvem hun er, etter at Eilish innlemmet den norske artistens sang «Dead Girl In The Pool» på sin egen spilleliste for noen millioner fans. Hun roper ut over et publikum som innimellom ser ut til å sette henne litt ut. Vindfruen på Øyafestivalen er en stor scene når ryktet har løpt foran artisten og «halve» festivalen befinner seg der, dels for å fredagspilse og utveksle Airbnb-erfaringer etter sommeren, dels for å se Norges nye store sensasjon på den internasjonale musikkhimmelen. Ulven skuffer ikke. Maken til energiutblåsning skal man lete lenge etter, og attpåtil på den dag da artisten selv sier hun har feber og går litt «sakte».

Les også Dagsavisens intervju med Marie Ulven: Girl In Red mot verdensherredømme

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Girl in Red. Foto: Lene Neverdal

Låta «Girl» er anslaget til en konsert som med unntak av en ny låt handler om 20-åringens korte, men intense karriere fram til nå. Den har gitt henne til internasjonal anerkjennelse og kultstatus i USA ikke bare for musikkens og låtenes fengende, melodiøse popunk-appell, men for hvor naturlig, direkte og nakent hun synger om det å forelske seg i jenter og ikke gutter. «Girl» er en kontant, sprudlende og sjarmerende om nettopp det, men også inderlig sår låt om å erkjenne seg selv og sin legning også for omverdenen: «They're so pretty it hurts/I'm not talking 'bout boys, I'm talking 'bout girls/They're so pretty with their button-up shirts».

Les også: Brennhet framtid

Scenen er drapert i lillarødt, bandet kledelig i svart og selv er hopper hun rundt med gitaren og harver ut det ene godriffet etter det andre mens hun lar tekstene hamre over publikum. «Tomorrow» blir et tidlig høydepunkt i konserten, sammen med «I’ll Just Die Anyway» som er en langt mer alvorstynget låt enn melodien skulle tilsi. I likhet med flere av Ulvens låter handler den om erkjennelse og selvinnsikt, om å akseptere og ikke minst forstå. Hvorfor hun har så stort gjennomslag til sitt jevnaldrende publikum, jenter som gutter, gir blant annet denne låta et krystallklart svar på.

Les også: Storeslem for Sigrid på Øya

Ulven er en scenepersonlighet med stort potensial utover den energiske framtoningen hun allerede har, hoppende og dansende med gitaren som klatrestativ og mikrofonen som et dyr hun åpenbart ønsker å angripe. Snakkingen mellom låtene er mer ufokusert og tilfeldig, med utilsiktede tankesprang som skjemmer noe av rytmen i en konsert der de beste låtene bærer hele Tøyen på sine skuldre, men de svakeste stanser en god stund før bakerste rad. «Summer Depression» og «I Need To Be Alone» er slett ikke svake låter i seg selv, men live har Ulven og bandet mye å gå på. De sliter dels med lyden, dels med timing og vilje til gjennomslag foran et stort festivalpublikum.

Les også: Tame Impala lagde ørken-syretrip i 4D

Den nye låta «Bad Idea» som slippes i september varmer gamle punkhjerter, og det er neppe tilfeldig at det er den hun velger å hoppe ut blant publikum til for å «poge» foran scenen. Derfra og ut er hun på skinner. «We Fell In Love IN October» er et nydelig stykke bekymringsløshet, med den intime «Watch You Sleep» som naturlig oppfølger før hun avslutter et av Øyas korteste konsertsett med Eilish’ favoritt «Dead Girl In The Pool» og så sangen til «Hannah», den som har slått ut alle veggene for Hortens-jenta, «I Wanna Be Your Girlfriend». Den er en klassisk punkpopperle av en låt som er umulig å ikke smile til, og smiler gjør Girl in Red selv også der hun surfer elegant på folkehavet mens gitaren fortsatt pumper ut rytmene som understreker den ubundne viljen som ligger i teksten. Den er allmenn, uansett kjønn, legning og preferanser. Derfor er Girl in Red blitt et fenomen og en stjerne, fordi hun tar sin egen generasjons usikkerhet, følelser og modighet så til de grader på kornet. Herfra kan hun vokse inn i en himmel så stor som helst.