Nye takter

Gammel musikk selger

Det totale platesalget øker, men musikken vi kjøper er stadig oftere resirkulert.

I USA utgis det et stadig økende antall album, men desto flere av dem som selges er reutgivelser av gamle plater eller samleplater. Ny musikk selger altså dårligere enn gammel.

Hos Platekompaniet har de merket trenden.

- Det var en nedgang i salget av samleplater som «Now» og «Hits For Kids» et par år tilbake. Jeg trodde kanskje at streaming ville ta knekken på slike samlere, for nå kan man jo enkelt lage sin egen samling. Men nå selger disse utgivelsene veldig godt, forteller produktsjef Tord Rønning Krogtoft i Platekompaniet.

«Hits For Kids» og «Now That’s What I Call Music», som amerikanerne kaller «Now», er samlinger med mer eller mindre aktuelle slagere. Artistene er gjerne av typen Britney, Lady Gaga og Rihanna, men også boybands og Justin Bieber dukker opp på omslaget til slike utgivelser. Disse platene er album, men de inneholder ikke ny musikk. Om vi ser på USA-lista denne uka, finner vi at «Now 43» topper, en samling med Frank Sinatra er på tredje, mens «Kidz Bop 22» runder av denne ukas topp ti.

Salget øker

Nielsen SoundScan utarbeider den amerikanske Billboard-lista og registrerer alt platesalg i USA. Deres tall viser at mens det totale albumsalget øker (fysisk og digitalt slått sammen), faller salget av nye album.

Altså selges det stadig flere album, men innholdet er resirkulert materiale.

Nyutgitte album solgte i USA i fjor 179,4 millioner enheter (ned 4,2 prosent fra 2010), mens gjenutgitt musikk sto for hele 270 millioner solgte album i USA i 2011 (en oppgang fra 245 millioner i 2010).

Rønning Krogtoft mener den nye digitale hverdagen kan påvirke platesalget for nye utgivelser og at kjøpene sitter lenger inne nå.

- Det som kan være med på å forklare at enkelte artister selger dårligere nå, er at folk i større grad kan sjekke ut hvordan albumet er før man kjøper det. Og om det bare er OK, ender man kanskje opp med kun å streame albumet, sier Rønning Krogtoft.

Hits

Fordi produksjonskostnadene er lavere ved en gjenutgivelse enn ved en nyutgivelse blir det et enkelt regnestykke for plateselskapene.

De tjener mer per salg på en gjenutgivelse enn en nyutgivelse. Dette tvinger samtidig fram et krav om suksess for nyutgivelser og det blir en slags kamp om å få en hit før man slipper albumet på markedet.

Dette har igjen ført til en rekke utsettelser av plateslipp for mange storheter i bransjen. 50 Cent, Dr. Dre, Eminem, Chris Brown og en rekke andre har opplevd at albumet er blitt stadig utsatt og slippdatoen endret flere ganger.

Cohen og Springsteen

Om vi sammenligner første halvår i år med første halvår 2011, finner vi at nyutgitt musikk i USA ligger an til en salgsnedgang på hele 10,8 prosent (5 millioner album) og trekker med det markedet som sådan ned. Derimot økte salget av gjenutgitt musikk med 7,1 millioner album i USA første halvdel av 2012.

Det finnes ikke lignende tall for Norge, men bransjeorganisasjonen IFPI har oversikt over salget av musikk her hjemme. Tallene der viser at det er nedgang i salg av musikk i fysisk format, mens salget av digital musikk øker.

Men om vi ser på VG-lista denne uka, finner vi flere album med gjenutgitt musikk. Bruce Springsteen med to utgivelser, Knutsen & Ludvigsen, Lars Winnerbäck og CC Cowboys er alle inne på lista med gjenutgitt musikk.

Bildet er ikke entydig. Rønning Krogtoft ser nemlig at flere artister selger bedre med sine siste album her til lands enn med sine forrige.

- De siste platene til Springsteen og Cohen har solgt meget godt og bedre enn deres forrige album, legger Rønning Krogtoft til.

Mer fra Dagsavisen