Divan Mariah Carey: Ble båret inn på scenen i Oslo Spektrum.

Full ballade med Mariah

Endelig holdt Mariah Carey konsert i Norge, og viste seg som en av vår tids store balladesangere.

 

5

KONSERT

Mariah Carey

Oslo Spektrum

Torsdag

 

«These are emotional songs, Oslo. Help me get through them» ba Mariah Carey, og det hørtes faktisk ut som hun mente det. Hun var inne i det tunge balladepartiet mot slutten, med både «Against All Odds», «One Sweet Day» og «Hero», etter en drøy time tid med glitter, paljetter, dansing, kostymeskift, flørting med publikum, og selvsagt: Hit på hit på hit. På storskjermene bak henne rullet og gikk seiersrekka av musikkvideoer fra 90-tallet, og denne overdådig glossy MTV-estetikken virket mer datert enn musikken, sånn 25 år etter Mariah Careys gjennombrudd. I dag står hun igjen som den store divaen fra cd-æraen («does anybody here have the Emancipation of Mimi album?» Eh, teller det å ha det offline på mobilen?). Stjernestatusen understreker hun helt fra begynnelsen, idet hun bæres inn på scenen av seks mannlige dansere, liggende på en rød divan, mens hun synger «Fantasy». Slik slo hun an tonen for et profft show som var Las Vegas midt i Oslo.

Mariah Carey har lenge vært behandlet som en vits, en lettvekter, en sladderpresse-bimbo, og har bidratt med å iscenesette seg selv som dukkete og evig lettkledd, et litt harry 90-talls manneblad-bilde av «sexy». Men Mariah Carey fortjener respekt. Hun har hatt flere nummer 1-hits enn Elvis, og de fleste av dem har hun skrevet selv. Hun er både en stor hitmaker og en skoledannende sanger. Kanskje den mest innflytelsesrike i moderne popmusikk, i hvordan hun har satt standarden for sang som idrett, type «American Idol»: Der publikum reiser seg midt i en sang og jubler når vokalisten gjør en spesielt krevende prestasjon. Her var Mariah Carey først og størst. Mariah Carey gruser hele verden i synging. Det viste hun en rekke ganger i Oslo Spektrum. Den greia med å bevege seg opp og ned i registrene, alltid synge mer enn bare den ene tonen, og ikke minst Careys «special move» der hun synger helt der oppe i hundefløyte-register alt dette er riktig fascinerende å høre live.

Les også: Mariah Carey. På topp i evigheter.

Noen ganger kunne det bli litt mye band og litt lite Carey. Det er vanskelig å balansere denne typen lyd i Oslo Spektrum, basset romlet mens vokallyden til Carey kunne virke spiss og metallisk. Og særlig fra starten på kjappe låter, virket det som hun bare sang i vei uten å egentlig høre etter bandet. Men altså når det kom til de store show-numrene, de emosjonelle sangene, der visste Mariah Carey nøyaktig hva hun skulle gjøre. Den vokale virtousiteten gjør at Mariah Carey noen ganger beveger seg komfortabelt på utsiden av en sang, istedenfor å bebo den fra innsiden, det gjorde «Against All Odds» til en liten skuffelse.

Mens «Hero» var perfekt utført. Det var et stort konsertøyeblikk å faktisk være tilstede når en slik mester i faget amerikansk showkunst gjør sitt ypperste på scenen, bare ved å stå rett opp og ned i lang paljettkjole og synge. Også «We Belong Together», en av de beste av sangene hennes fra det siste tiåret, var stor vokalkunst. Og selvsagt, helt tilslutt, «Without You», opprinnelig av rockebandet Badfinger, kanskje verdens aller tristeste sang (bare tangert av Chris Bell «I Am The Cosmos»). Den har tilhørt Mariah Carey siden hun sang den første gang på plate i 1993, og igjen viste hun hvor mye storslått patos det går an å tilføre denne sangen uten at den sprekker i sømmene, men tvert imot bare blir større og større. 

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Det ble en verdig avslutning på en konsert som alt i alt var overbevisende, tross noen mindre vellykkede deler. Duetten «When You Believe» med Whitney Houston på storskjerm føltes bare rar. Midtpartiet i konserten var dominert av en slags hip hop-medley, basert på «Heartbreaker» og med biter av flere låter - «Obsessed», «Shake It Off», «Loverboy», «Touch My Body» for å understreke Careys hip hop-kredibilitet. Det var rene paraden av store 2000-tallsrappere som deltok per video Snoop Dogg, Jay Z, Ol Dirty Bastard, Missy Elliott, Busta Rhymes. Men ikke alt dette typisk studioproduserte materialet ga seg like godt for å bli spilt av åttemannsband.

Nå i 2016 er Mariah Carey større enn hun er populær: Konserten inneholdt ingen sanger fra hennes ferskeste album, «Me.. I Am Mariah», en fin og relevant plate, slett ingen flopp. Men det inneholdt ingen store hits, og dermed ble det proft og kynisk strøket fra repertoaret. Carey er  showmaker, og gir folk det de vil ha, med en fin tone av publikumshenvendelse mellom låtene. De sa det var nesten utsolgt, deler av tribunen og salen var sperret av slik at Spektrum langt fra var fylt til kapasitet. Det er ikke så farlig, neste gang kan hun heller synge i Operaen!