Nye takter

Frøder i stort format

Ei uke før hun gir ut sitt første album fikk Frøder åpne hovedscenen på Øya i går. Med en opptreden som viste at hun er klar for debuten i det store formatet.

Bilde 1 av 2

Ikke alle er forunt å opptre på hovedscenen på Øya før det første albumet er ute.

– Dette er to store ting som skjer for meg på samme tid nå. Det er en god følelse. Det er gøy å få framføre sangene fra albumet på en så stor scene, sier Katrin Frøder, som har valgt å fokuserte på etternavnet, mens mange artister fortsatt presenterer seg utelukkende med fornavn.

Mens vi snakker med Frøder står koristene hennes på scenen bak henne og gjør lydprøven for «Keep Forever», en av de mest kjente sangene hennes så langt, mens de ivrigste festivalgjestene er i ferd med å ankomme plassen.

– For min del handler en bra eller dårlig konsert om jeg blir en del av musikken. Jeg trenger å føle låtene når jeg synger dem. Å være i dem, uansett hvilken scene jeg står på, og få fram følelsene som sangene forteller om, forklarer hun.

Les også: Alt om Øya 2016

Anbefalt før Bylarm

I 2015 var Frøder en av Dagsavisens 11 av 111 utvalgte anbefalinger i forkant av Bylarm: «Frøder er enda et nytt navn fra Bergen, i en mer klubborientert del av sanger- og låtskriversegmentet. Allerede kjent fra «The Stockholm Syndrome» med CLMD, men klar for en egen karriere», sto det da. Det var allerede gått ett år siden meldingen om at Frøder hadde fått platekontrakt med Sony Music, og kom med singelen «Speed of Sound». Med den nye «Above All» er det i alt kommet fem singler, som alle nå er med på det nye albumet. Men vi tok nok litt feil i beskrivelsen av henne, for dansemusikken fra «The Stockholm Syndrome» er det få spor av hos henne som soloartist?

Gjør alt ordentlig

– Nei, dette er roligere musikk. Jeg elsker å skrive låter med produsenter, men dette albumet skulle være langsommere. Hele albumet utforsker alt det jeg har lyst til å gjøre. Skal jeg gjøre noe annerledes må det bli etter dette, sier hun.

– Men hvorfor har det tatt så lang tid?

– Jeg liker å gjøre ting ordentlig. Jeg ser på alle små detaljer, og blir involvert i alle ledd. Siden jeg skal være med og produsere selv blir det mye å gjøre. Det har blitt noen forsinkelser, så det er både godt og skummelt når albumet endelig kommer nå, sier hun.

Artistkollektiv

Katrin Frøder kommer fra Laksevåg i Bergen, men har ikke vært en del av de mye omtalte bølgene i byen. Hun flyttet etter videregående, begynte på folkehøgskole, flyttet videre til Sandvika, og ble en del av et miljøet rundt CLMD der. Nå bor hun i et kollektiv i Oslo sammen med Frida Amundsen og den tidligere Frk. Fryd-trommeslageren Julie Enger Børresen, som nå går for en solokarriere.

– Vi snakker mye om hverandres låter, sier Frøder, og forteller at de er til god hjelp for hverandre videre.

Flere kvinnelige artister

For noen år siden var kjønnsbalansen på Øyafestivalen et hett tema. I år har store attraksjoner som Aurora og Ane Brun allerede vært på scenen, det fortsetter med PJ Harvey, Grace Jones og Highasakite, og ikke minst en lang rekke nyere norske kvinnelige artister.

– Jeg så Aurora her i går. Det var veldig fint. Jeg synes vi stiller sterkt. Det er viktig å oppmuntre til balanse i alle yrker. Også i musikkbransjen. Alt dette begynte med at jeg likte noen kvinnelige artister, som Florence & The Machine og Susanne Sundfør. Jeg hadde lyst å lage musikk, slik de gjorde. Når man velger rollemodeller er det naturlig å ta noen som er lik seg selv. Jeg ser fram til at vi også får flere kvinnelige trommeslagere og bassister. Mange er flinke til å gjøre hva de vil, men vi vil ha flere instrumentalister også, mener Frøder.

26. august spiller Frøder på Elvefestivalen i Drammen.

– Det kommer også til å bli veldig kjekt, sier hun, før hun må gjøre de siste forberedelsene til å gå på den store hovedscenen på Øya.

Les også: Grace Jones. Slave av rytmene.

I dag kan du høre blant andre følgende på Øya:

Arif

New Order

Cvrches

Highasakite

Eagles Of Death Metal

Farao

Thundercat

Ivan Ave & M. Intentions

Mer fra Dagsavisen