Nye takter

Fra «Lazarus» til dronning Elizabeth den 1.

Mimmi Tamba har det siste halvåret vakt stor oppsikt på teateret i Bowie-forestillingen «Lazarus». Når kommer hun med et konseptalbum inspirert av den første dronning Elizabeth.

Teater og musikk har mye med hverandre å gjøre, sier Mimmi Tamba, som forteller at det er på teateret hun har fått ideen til det nye albumet sitt. Et storslått konsept om den første dronning Elizabeth av England. Albumtittelen «Semper Eadem» («alltid den samme») var mottoet hennes.

– Elizabeth den 1. var en dronning som aldri giftet seg, hun regjerte uten en mann, og brøt ut av den kvinnelige stereotypien, forteller Tamba.

– Jeg følte at jeg også ville gjøre det. Jeg har vært en stereotyp selv, siden jeg begynte med å synge sanger av Billie Holiday og Nina Simone, med en sjelfull stemme, før jeg skjønte at jeg bare etterlignet dem, legger hun til.

Anmeldelse Mimmi: «Semper Aedem»: En dronning verdig

Stjernekamp

I 2013 klarte hun seg gjennom en halv sesong av Stjernekamp, før hun ble stemt ut etter hip hop-kvelden. Over fem år er gått siden Mimmi Tamba ga ut debutalbumet «Storm». Men siden er det mest på teateret folk har møtt henne.

– I mitt eget hode har jeg alltid tenkt at jeg jobber med musikk. Men jeg er en dramatisk person, jeg har alltid vært teatralsk i musikken min, så det passer meg fint, forteller hun.

Mimmi Tamba i Elisabeth den første-kostyme slik det er tenkt i «Semper Eadem». Foto: Lillian Julsvik

Mimmi Tamba i Elisabeth den første-kostyme slik det er tenkt i «Semper Eadem». Foto: Lillian Julsvik

Flyr over scenen

Mimmi Tamba er vokst opp i Tromsø, med en mor som er skuespiller, så det ville hun altså ikke bli. Da hun flyttet til Oslo for snart ti år siden var det for å jobbe mer med musikk. Men hun begynte på skole på Nordic Black Theater, en slags statement siden alle vennene hennes i Tromsø var hvite.

Siden tok hun en bachelorgrad på Det Multinorske, en linje på Det Norske Teatret. Her har hun siden markert seg sterkt, først i «Book Of Mormons», og siden i Bowie-forestillingen «Lazarus». Her ble hun nominert til Hedda-prisen for beste birolle, og hennes tolkning av «Life On Mars» har blitt trukket fram som et av høydepunktene i forestillingen. Tamba spiller rollen som bare er omtalt som «Girl».

– Det er en fri rollefigur, som jeg sto fritt til å tolke selv. Derfor var det litt skummelt også. Hun er ei jente som ikke vet noe om seg selv, og som bare flyr rundt i hodet til hovedpersonen. Jeg flyr jo for det meste i forestillingen, det er fint å ha fått prøvd, ler Tamba, som altså virkelig svever over scenen i 50 minutter til sammen hver kveld.

Les også: Anmeldelse Mimmi: «Semper Aedem»: En dronning verdig (Dagsavisen+)

Nye roller

«Lazarus» fortsetter en stund til utover våren. I tillegg er Mimmi Tamba med i «Vårløysing», som nettopp har hatt premiere på Det Norske Teatret, og i februar begynner prøvene på «Tolvskillingsoperaen», som åpner i mai.

Det høres hektisk nok ut i seg selv, men midt oppe i dette kommer altså Mimmi Tamba med et nytt album. Hun antyder at hun har store ambisjoner rundt en sceneversjon av det nye albumet, men at det er for tidlig å si mer om dette.

Mimmi Tamba flyr over Joachim Rafaelsen i «Lazarus» på Det Norske Teatret. Foto: Erik Berg

Mimmi Tamba flyr over Joachim Rafaelsen i «Lazarus» på Det Norske Teatret. Foto: Erik Berg

Mulighetene burde være gode for et album som forteller en stor historie, med stor lyd.

– Meningen med albumet er ikke bare å pompe og prakte oss. Jeg vil vise fram det komplekse i mennesket. Alle sliter med forskjellige ting. Det er det samme som i «Lazarus». Den har en kjerne som alle kan forstå, og så vil alle lage sin egen historie rundt den. sier Mimmi Tamba.

Mer fra Dagsavisen