Nye takter

Fra Kanyes eget selskap

Kanye West er ikke bare soloartist, Han er også hip hop-kurator.

Dagsavisen anmelder

HIP HOP

Kanye West/Diverse

«Kanye West presents G.O.O.D Music Cruel Summer»

G.O.O.D Music

I ordbøkene burde Kanye West stå som definisjonen på ordet «stormannsgalskap». Hans siste to album «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» og Jay Z-samarbeidet «Watch the Throne» har vært så store og voldsomme i produksjonen at man fikk en slags religiøs gåsehud av hver eneste låt.

På «Cruel Summer» har Kanye samlet en haug av artister med tilknytning til hans plateselskap G.O.O.D. Music og gitt ut sporene han syns er best. Kanye West er altså ikke bare soloartist, han er også hip hop-kurator.

Kanye har slengt seg på på produksjonssiden av låtene sammen med navn som Hit-Boy, Mannie Fresh og Pop & Oak. Han skal følgelig ha hatt fingrene borti hvert eneste spor, men det er umulig å ikke føle seg noe underveldet av det hele. For det første er flere av låtene gitt ut og blitt hit for lengst, som «Mercy», «Cold», «New God Flow» og «Clique». De resterende åtte sporene er gode, men mangler definitivt «wow»-faktoren fra Kanye Wests egne album. Med unntak av sistesporet «Don’t Like (Remix)».

I kontrast til hans egne låter er det de enkleste sporene som fungerer best her: «Mercy», der Kanye selv, Big Sean, Pusha T og 2 Chainz møtes over en seig bass-beat. Og «Bliss», der Teyana Taylor og John Legend briljerer i en fiffig 1980-talls-Moog-pastisj.

Men for all del, kjøp heller ett og ett spor enn hele skiva! Ah, gleden ved iTunes-livet.