Nye takter

Fjeld er forbanna

- Jeg synes det er for jævlig å sende ut unger som har vokst opp her i landet, sier en oppgitt Jonas Fjeld.

Han snakker om sangen «Tilbake» fra det siste albumet med Jonas Fjeld & Chatham County Line. Den hadde sitt utspring i Neda-saken fra i våres. 12 år game Neda og hennes familie ble hentet av politiet midt på natten og sendt fra et asylmottak i Sandnes til Jordan, som norske myndigheter mener er familiens hjemland, etter å ha bodd i Norge i ti år. Selv sa Nedas foreldre at de var palestinere fra Irak. Men at sangen skulle være så aktuell også nå da albumet er klart, kunne ingen ane. Asylbarna er tema på regjeringshold i disse dager.

- Jeg ble altså så forbanna, sier Jonas Fjeld og sikter til Neda-saken.

- Og forbanna på min måte er ikke å stå på barrikadene og skrike ut hva jeg mener. Jeg synes bare det er for jævlig å sende ut unger som har vokst opp her, tordner Jonas Fjeld.

«Dømt til å vente og håpe på nåde og varme i kjølige land. Som dikter en drøm og en fortid, og håper den er sann», heter det i sangen med tekst av Morten Gjelten. Jonas Fjeld ba ham om å vinkle sangen på nettopp asylbarna.

- Det var bare rett og slett at jeg var forbanna og ville gjerne si noe om det på min måte. Jeg er en type som ofte blir forbanna uten å si klart fra hva jeg mener. Det er nok av andre folk som står og roper. Jeg er ikke den typen. Men jeg ville si ifra på min måte - med en sang. Jeg synes det er for gæli at unger som har bodd her i ti-elleve år blir sendt ut sånn. Da får noen heller kaste inn håndkleet og la dem være her. Når den sangen ble laget, var ikke dette i mediene i det hele tatt. Jeg synes i høyeste grad at det er flaut av Norge, men det var ikke meningen at sangen skulle ha noen rolle oppe i dette her, sier Jonas Fjeld.

- Støttegruppen for Neda har fått med seg sangen ned til henne og familien, så de har fått hørt den, legger han til.

Hjemmebane

Drammen har gått gjennom en rivende utvikling de siste årene og er nå blitt en havneby med et kulturtilbud en storby verdig.

- Jeg liker hvordan det er blitt nå jeg. Det er en utrolig ansiktsløftning og det har blitt kjempefint, men så har jeg alltid likt Drammen jeg. Jeg forteller venner som bor i blokkleiligheter i drabantbyer rundt Oslo, at de heller skal komme hit. Selg blokkleiligheten i Oslo og få et ålreit hus for samme prisen, sier Jonas Fjeld.

Jonas Fjeld & Chatham County Line er ute med sitt tredje album, «Western Harmonies», som følger opp «Brother of Song» fra 2009.

Det blir en turné i forbindelse med albumslippet og den tar Jonas Fjeld og Chatham County Line til hjemmebanen Drammen og Drammens Teater.

- Det er fint å spille i Drammen, uansett om det er i teateret eller på en liten klubb. Jeg har ofte litt høyere skuldre hjemme enn ute og spesielt i teateret, det er en veldig ålreit scene synes jeg. Selv om jeg er blant venner. Så gjør jeg ikke det med lett hånd for å si det sånn. Men salen er utmerket og nå kan du jo ta med deg et glass vin inn i salen, sier Jonas Fjeld.

- Planen var ikke å lage flere plater med Chatham. Men så fylte jeg seksti i fjor og da kom de over fra USA for å feire at jeg har blitt en gammel mann, forklarer Jonas Fjeld.

Under det besøket gjorde bandet komp for Bøygard, som Jonas Fjeld produserte og dermed var ikke veien lang til ny plate.

Press

Denne gangen har de vært i Durham, North Carolina for å spille inn plate. For aktørene var studioet Soundpure Recording Studio et nytt sted, og for musikere må alt passe. Også et studio. Produksjonen er gjort av Tor Magne Hallibakken sammen med Fjeld og Chatham County Line. Selve platen tok en uke å spille inn. Jonas Fjeld jobber visst best under press.

- Ja, jeg liker at det er litt press. Ofte er det første take (tagning, journ.anm.) som låter best også, når vi har litt tidspress. I hvert fall når det er snakk om samspill, som vi holder på med. Det er vel ikke så mange som driver med det lengre. Jeg er glad i den verden der det skjer med en gang og vi fanger et øyeblikk. Rommet skal jo klaffe også, det er viktig, vi er jo i studio samtidig. Det er ikke alle rom som funker, forteller Jonas Fjeld.

Nytt på denne platen er at instrumentene og musiseringen går bredere enn bare bluegrass og er blant annet koblet til strøm. Denne gangen ville Jonas Fjeld og bandet gjøre noe litt nytt.

- Ja, vi ville utvide litt. Gutta spiller jo i andre band der borte, som spiller elektrisk. Jeg ville gjøre noe som ikke er så opplagt. Det er så mye som er opplagt nå for tida og det er enkelt å følge trender. Det er deilig å ta noen sjanser. Og så er det jo spilt, sier Jonas Fjeld.

Kritikker

- Bryr du deg om anmeldelser? Er de viktige?

- Ja, for meg så er de det. Når du har holdt på så lenge som jeg har gjort, så blir jeg litt nebbete om det blir dårlig på terningen, og desto mere lykkelig hvis de blir gode, såpass at jeg kan åpne en øl om det er bra, humrer Jonas Fjeld.

Men om det kommer noe mer fra Jonas Fjeld og amerikanerne i Chatham County Line, det er litt oppe i det blå.

- Nå sa jeg jo etter forrige plate, i en bisetning, at det ikke kom noe mer fra oss - vi hadde gjort nok. Men sånn innerst inne tror jeg at vi har vært igjennom alt, hadde jeg nær sagt, misforstå meg rett her. Gutta har jo en karriere i Amerika også, med album nå senere i år. Men det er umulig å si, avslutter Jonas Fjeld.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen