Annonse

Festivalforviklinger rundt Frognerparken

VOLUM 11: Da Norwegian Wood ble avlyst fikk Piknik i Parken artistene de trengte for å sikre et godt program. To festivaler på hver sin side av Frognerparken samtidig ble for mye av det gode.

Annonse
Nye takter

 

Tidlig i uka meldte Norwegian Wood at det ikke blir noen festival i år. Thåstrøm forsvant til Sentrum Scene, mens to av de andre attraksjonene, Travis og Jason Isbell, umiddelbart dukket opp i det øverste sjiktet på plakaten til Piknik i Parken. Dette skjedde så fort at vi må anta at PiP var lykkelige over å få fylt et par hull i programmet.

De to festivalene skulle gå av stabelen samtidig, på hver sin side av Frognerparken. Det ironiske i utviklingen er at Norwegian Wood hadde det mest publikumsvennlige programmet i utgangspunktet. At Susanne Sundfør er hovedattraksjon på Piknik i Parken er vel og bra, men hun har i tur og orden vært på Øya, OverOslo og Norwegian Wood de tre seneste årene. Den franske gruppa Phoenix var nye og spennende for 20 år siden, men har ikke beholdt den opprinnelige kontakten med publikum.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Derfor virker det som et lykketreff for Piknik i Parken at de overtar Jason Isbell, en av de mest attraktive artistene i det store americana-segmentet som PiP også har henvendt seg til. For ikke å snakke om Travis, som kan føye enda en scene til sin rikholdige Oslo-CV. Det hadde de ikke gjort på Norwegian Wood, siden gruppa var hovedattraksjoner i Frognerbadet allerede i 2007, med Brian Wilson som oppvarmingsartist! Heller ikke Travis er like store som før, men å høre megasuksessen «The Man Who» i sin helhet gir deres opptreden en ekstra dimensjon.

Som vanlig er det lett å være etterpåklok, men da planene om å relansere Norwegian Wood kom for et halvt år siden var vi skeptiske til to samtidige festivaler med ti minutters gange mellom. Dette hadde vært en slags rekord. Likevel kunne det vært plass til begge, hvis målgruppene var forskjellige. Den raske overflyttingen av to av de største artistene viser at dette dreier seg om to festivaler med svært lik profil. Man kan alltids snakke om forskjellige opplevelser rundt mat og miljø, men folk kjøper ikke inngangsbilletter for hundrevis av kroner for å få kjøpt dyr festivalmat.

For «nye» Norwegian Wood er dette å rykke tilbake til start, med en langsiktig oppbygning mot neste år. Festivalen slik vi kjente den, med de store stjernene fra 60- og 70-tallet, kommer ikke tilbake. Det gjelder å finne en egen nisje, som kan stå opp mot et allerede svært omfattende festivaltilbud i hovedstaden. De to festivalene rundt Frognerparken må i alle fall ikke foregå samtidig. Det viktigste av alt er jo været, og det kan vise seg å være vel så bra i mai.

Annonse