Nye takter

Fest for jazzfolket

Jazzfesten er i gang i Oslo. Her er noen av de mer groovy øyeblikkene så langt. Og noe av det vi gleder oss til de neste dagene.

Bilde 1 av 2

Hvor store mengder med fet, jazza og gospelinfisert orgelfunk er det mulig å øse over et konsertpublikum? Åpenbart grenseløst om du heter Cory Henry, er flasket opp på gospel og jazz og leder an et formidabelt kollektiv av musikere.

Mandag kveld kom Henry og hans «Funkapostler» til Rockefeller, som en del av Oslo Jazzfestival. Henry skulle være kjent for store deler av det norske jazzpublikumet, om ikke annet som keyboardist i Snarky Puppy, det amerikanske fenomenet som har vært en publikumsvinner på jazzscener også i Norge. Tilbake i 2015 solgte de ut Nasjonal Jazzscene i Oslo fire kvelder på rad, året etter solgte de ut Sentrum Scene under Oslo Jazzfestival. Henry selv kom tilbake med sitt eget band i 2017, og spilte for et utsolgt Cosmopolite i Oslo.

Les også: 9 Grader Nord: Til de grader i en klasse for seg (DA+)

Mandag var de altså tilbake i Oslo, etter å ha besøkt blant annet Stavanger tidligere i år. Cory Henry og hans «Funk Apostles» er langt mindre jazza enn Snarky Puppy, vi snakker her pur funk, riktignok av det mer jazza slaget, ikke minst takket være Henry selv. Han åpner med å love Rockefeller fest, og holder løftet.

Fra første groove øser de på med seig funk, for et publikum som åpenbart ikke kan få nok, og som vugger med når funkapostlene leverer en jazza versjon av Bee Gees’ udødelige «Stayin’ Alive», med linjer som «Feel the city breaking and everybody shaking, people». Jo da, det funker dette. Cory Henry lovte funkfest, og det var det han leverte.

Den groovy delen av jazzfesten startet ikke på Rockefeller denne mandagskvelden, den startet på Nasjonal Jazzscene noen timer tidligere, der ekteparet Rachel Z og Omar Hakim var på plass med sitt «Oz Experience», også det som del av Oslo Jazzfestival. Vi snakker her om musikere med en imponerende karriere bak seg.

Pianist Rachel Z har spilt med tungt navn som Wayne Shorter, Omar Hakim har hatt plass bak trommene for alt fra Weather Report og Miles Davis til Madonna, Sting, David Bowie og Michael Jackson. Med seg til Oslo denne mandagen hadde de JC Maillard på gitar og Linley Marthe på bass. Med tanke på hvor tunge navn vi faktisk snakker om var det overraskende få folk på den nasjonale jazzscenen under det som i festivalprogrammet beskrives som «et definitivt høydepunkt under årets festival». Et definitivt høydepunkt er det ikke, men publikumet på Victoria fikk servert fet fusionjazz, fra musikere som briljerte både teknisk og musikalsk.

Les også: Franklin er død: Den store stemmen har stilnet (DA+)

Oslo Jazzfestival står ikke alene som festarrangører i hovedstaden denne uka. Onsdag åpnet årets Blow Out!-festival på Café Mir, med «fire dager med fritt improvisert musikk» som motto. Festivalen åpnet med et smell fra «Pan-Scan Ensemble», med de to festivalsjefene Paal Nilssen-Love og Ståle Liavik Solberg bak trommene. Det låter friskt og fett, og lover bra for en festival som har flere ting på programmet det er verdt å få med seg de neste to dagene.

Vi kom med en plan om å få med oss «DNA? AND? + Hamid Drake», men det kolliderer med planen om å få med oss Charlotte dos Santos på Røverstaden, eller gamle Club 7 om du vil. Det har gått et års tid siden Dos Santos imponerte med debutalbumet «Cleo», og hun imponerer ikke mindre når hun tar med seg sin varme og jazza soul til Røverstaden. Når hun etter å ha avsluttet med «Red Clay» og «Cleo», to av de sterkeste låtene fra albumet, kommer inn og setter seg ned alene ved tangentene og leverer en blodfersk låt lover det dessuten bra for framtida. Om vi skal utsette noe er det at konserten var litt kort, og at Dos Santos sto i mørket gjennom de første låtene, fram til noen i publikum ble bønnhørt etter å ha ropt på mer lys.

RØVERSTADEN: Charlotte Dos Santos. FOTO: Matija Puzar/Oslo jazzfestival

RØVERSTADEN: Charlotte Dos Santos. FOTO: Matija Puzar/Oslo jazzfestival

Etter et sterkt program torsdag kveld, med Terje Rypdal Conspiracy og Fred Hersch blant høydepunktene, ligger alt til rette for at festen skal ta seg opp de neste to kveldene. Ikke minst på Sentralen, som er spekket med konserter det er verdt å sjekke ut under Oslo Jazzfestival, som fredagens solokonsert med Hedvig Mollestad og Bendik Giske & Amund Ulvestad, og lørdagens solokonserter Arild Andersen og Erlend Skomsvoll. For å nevne noe. Og det er altså verdt å komme seg til Blow Out!, der Paal Nilssen-Love og Ole Morten Vågan spiller med Karin Krog og Goran Kajfes Subtropic Arkestra byr opp til fest lørdag.

Mer fra Dagsavisen