Nye takter

Endelig hjemme igjen

Lørdag spiller Backstreet Girls på den nye klubben Røverstaden i Oslo. Det samme lokalet som den gamle klubben Sardine’s, der gruppa bodde for 30 år siden. Bokstavelig talt.

Noen av oss har brukt uttrykket at vi «bodde» på Sardine’s på slutten av 80-tallet. Med dette antyder vi at vi gjerne var på konsert der både én og to ganger i uka. Men Backstreet Girls bodde der på ordentlig. Det var harde tider for Oslos fremste rock’n’rollere. Inntektene sto ikke i forhold til all omtalen. Men Sardine’s ble drevet av Øyvind Myhrvold, som også var manager for Backstreet Girls, og lot de unge husløse rockestjernene sove på bakrommet.

Les også: Et av Norges mest legendariske klubblokaler åpner igjen etter 29 år

Gamle minner

Bjørn Müller og Petter Baarli har så mange minner fra andre artisters konserter på Sardine’ at de knapt rekker å snakke om seg selv. Men først skal de diskutere hvem som kommer til å bli stående som rockens konge. Elvis Presley eller Chuck Berry? Ingen av disse kom imidlertid til Sardine’s. Derimot mange andre.

Mens fotografen tar bilder på den gamle scenen, går Petter Baarli gjennom bevegelsene til gitarister han har sett der. Wilco Johnson, George Thorogood, Johnny Thunders. Sistnevnte var han selv på scenen med to ganger.

– Det vekker mange minner å være her igjen, sier Müller, som i mindre grad overnattet i lokalene, siden han hadde dame på Grünerløkka. Peter Baarli ble boende i et halvt år. Varme sommernetter ble tilbrakt utenfor, under Konserthuset, der han gjerne vanket sammen med den like omflakkende Pushwagner.

Bjørn Müller og Petter Baarli henger fortsatt i baren på Sardi... unnskyld, Røverstaden, i 2018.

Fra denne baren har Bjørn Müller og Petter Baarli mange minner. Foto: Lene Sørøy Neverlid

Les også: Rocken va'kke død: Baarli slår tilbake

Fra Miles til Jokke

Øvingslokalet til Backstreet Girls var scenen på Sardine’s på formiddagen. En dag Baarli tumlet inn i hovedsalen klokka ett var scenen allerede opptatt, rommet fullt av røyk, og seks vodkaflasker var allerede tømt på scenen.

– Da var det The Pogues som hadde hatt soundcheck, forteller han.

Baarli spilte i det samme lokalet allerede mens det fortsatt var Club 7 tidlig på 80-tallet, på et ungdomsarrangement med sitt første band Riff Raff. De måtte forlate lokalet etter at de selv hadde spilt, fordi de var for unge til alkoholserveringen. Det kan vel sies at Backstreet Girls har tatt igjen litt av det tapte siden.

– Da vi bodde her fikk ble vi godt tatt vare på av dem som jobbet her, vi fikk mat, røyk og øl, sånn som det skulle være. Det var et godt miljø, forteller de to.

– Vi kom inn gratis, så vi var på konserter her fem dager i uka, på alt fra Miles Davis til Zodiac Mindwarp, og Red Hot Chili Peppers, sier Müller entusiastisk.

Baarli ble senere medspiller med Joachim Nilsen i Tourettes, men det var her han så Jokke på scenen for første gang.

– Han kom inn, snublet i fuzzboksen, men når han begynte å spille var det bare så bra.

Slik så Backstreet Girls ut i 1999. Foto: Arkiv

Les også: – Jeg føler at jeg lever på siden av samfunnet 

Beundrende anmeldelser

Lokalene under Oslo Konserthus huset først Club 7 fra 1971 til 1985, etterpå Sardine’s fra 1986 til 1989. Etter at Sardine’s stengte dørene i 1989 har lokalene vært brukt til andre formål. I januar åpnet dørene for Røverstaden, og vi fikk se igjen stedet, som til tross for oppussing og modernisering er lett å kjenne igjen.

Lette å kjenne igjen er også Backstreet Girls. «Ei gruppe som vet hvor de kommer fra, og ikke skal noen andre steder», skrev vi i høst i en beundrende anmeldelse av deres seneste album, «Don’t Mess With My Rock and Roll».

Les anmeldelsen HER.

Hvordan dette med Backstreet Girls på scenen på Sardine’s artet seg, kan vi lese i en 30 år gammel konsertanmeldelse i Nye Takter fra april 1988, skrevet av Arne Svingen: «I helsvart entrer gutta scenen, spiller som om Norge skulle samles til ett rike der og da – før de trekker seg tilbake som vikinger etter et vellykket plyndringstokt. Underveis har Petter «Angus» Baarli gjennomført raids på bluesskalaen og skjært grimaser nok til å gi ordet innlevelse ny betydning. Bjørn Müller har spilt nok på Sardine’s til å unngå stanging i taket, og er alltid behjelpelig med å få kokingen foran scenen til å fordampe og ta skikkelig fyr. Man blir sliten av bare å trampe takta».

Les også: 100 artister hyller Raga Rockers

Lavt under taket

Backstreet Girls var selvskrevne på åpningsfesten da lokalet ble gjenåpnet i januar. Nå er de tilbake med en egen konsert. Scenen er akkurat som den var for 30 år siden.

– Det er så fett. Og så er det så lavt under taket her, at når det kommer mye folk er det en stemning uten like, mener de to.

Lørdag kommer de nok også til å spille noen låter som sto på settlista den gangen da.

– Det er de gamle låtene folk helst vil ha, men vi tar ofte noen mer sjeldne også, for de største fansene.

En nyere publikumsfavoritt er 15 år gamle «Damn That Man», som har fått et stort oppsving etter å ha vært med i filmen «Børning 2».

– Det var nettopp et band som spilte den i «Norske Talenter» eller «Stjerner i sikte», eller noe sånt, forteller de.

Baarli og Müller utroper Kosmic Boogie Tribe til Backstreet Girls’ lokale arvtakere innen god, gammeldags rock’n’roll. Men de har ikke tenkt å hvile på laurbærene med det første.

– Nå som vi er over 50 kan vi gjøre hva vi vil. Vi har holdt på så lenge at det er vi som er blitt klassisk musikk, sier Bjørn Müller og Petter Baarli.

Mer fra Dagsavisen