Kendrick Lamar overbeviser stort på «To Pimp A Butterfly». FOTO: BRIAN CLIFF OLGUIN

En modig plate

Kendrick Lamar tar sjanser, men overbeviser stort.

Nye takter

 

6

Kendrick Lamar

«To Pimp A Butterfly»

Aftermath/Interscope

 

Han starter med et sample av Boris Gardiner hvor et kor messer «every nigger is a star», og Kendrick Lamar har med det igjen politisert hip hopen. Det var jammen på tide, for det har vært en periode nå med mye rare tekster i hip hop. En hel sjanger om ingenting liksom. Det er en ambisiøs rapper vi hører denne gangen, med et lydbilde som skotter like mye bakover som framover. «For Free – Interlude» er mer frijazz enn noe annet og er så vidt innenfor der den gir fingeren til Nicki Minajs «Anaconda» med påstanden «This dick ain’t free», for Nicki hun gir jo bort hele seg selv i sosiale medier og på bilder.

«King Kunta» er mer som vi kjenner Kendrick, der han hyller seg selv og avfeier de fleste andre, mens han synger «Annie are you OK?» for han er jo fan av Michael Jackson. På nettet har debatten gått rundt linjen; «I was gonna kill a couple rappers, but they did it to themselves. Everybody suicidal and they didn’t need my help» – en småsmart måte å disse en hel sjanger. «If shit hits the fan, are you stil a fan?», rapper Lamar i «Mortal Man», et bonusspor som sampler av alle ting et intervju med Tupac Shakur som svenske P3 gjorde i 1994.

Kendrick nærmer seg Prince i «These Walls» og det er befriende at en rapper har noe som minner om full kreativ frihet, selv med Dr. Dre som utøvende produsent. Kendrick Lamar har laget et album ingen andre hadde hatt mot til å gjøre, med g-funk, jazz og soul, og det er som om legenden J. Dilla har overvåket det hele fra sin plass i himmelen. Og det har betalt seg, albumet satt strømmerekorder og ligger an til omtrent en halv million solgte eksemplarer i USA. Kendrick Lamar elsker seg selv i «I», mens «Loving you is complicated» i «U». Det er i det hele tatt en splittet rapper vi møter og med det et helt menneske. Det er ikke den champagnedrikkende og sløsende partyløven vi hører – ja da, han også, men samtidig en ettertenksom, sinna og smart rapper med en sosial bevissthet. En slags erkjennelse av å være del av et fellesskap – et oss du må anerkjenne for å være en del av. Her i Europa kan vi kalle det middelklassen, mens det i USA også inkluderer dem som fullfører skolegangen og dermed ikke faller helt utenfor sosialt og intellektuelt. Og Kendrick var et skolelys han.