Nye takter

En lang rar reise

Ida Jenshus tar fortsatt sine egne veier, og finner hjem med enda et utmerket album.

Dagsavisen anmelder

5

Ida Jenshus

«Two Worlds»

Universal

«I have grown to travel far» synger Ida Jenshus på albumets åpningslåt «April Child», en betraktning om å bli rikere på erfaringer. Sangene er blitt til i aksen fra Innerøya til Nashville. Mange av dem handler om indre og ytre avstander, med en lengsel etter å slå seg ned og finne ro og fred. Framført med fin følelse for tekstenes behov for ettertenksomhet.

Ida Jenshus har reist så langt at det er rart å tenke tilbake på tre strake Spellemannpriser for countrymusikk, for ikke å snakke om seieren i «Lyden av lørdag» for ti år siden. Hennes forrige album var svært ambisiøst, med den talende tittelen «Starting Over Again». Dette fortsetter den fine utviklingen, men uten de lange «suitene» som hun eksperimenterte med i forrige runde. De fleste sangene er gitardrevet, både elektrisk og akustisk, men også med noen nydelige pianoballader.

Flere av tekstene er skrevet sammen med JD Souther, som også er medprodusent på albumet. Souther tilhørte kretsen rundt The Eagles, skrev sanger som «Best Of My Love», «Heartache Tonight» og «New Kid In Town» og var en av de lovløse på coveret på «Desperado».

Sånn er det å stole på albumets struktur, at hun kan spare den fineste sangen til slutt: Tittelsporet «Two Worlds». Som avbrytes midtveis for at Gjermund Larsen skal spille en nesten uakkompagnert solo på fele, før Jenshus kommer tilbake med et kort refreng som viser at hun kunne laget de mest smektende hitlåtene, om det var nødvendig.

Spiller i Drammens Teater 15. november, Oslo Konserthus 17. november.