Nye takter

En Dylan for vår tid

Kendrick Lamar både forbløffer og imponerer.

Dagsavisen anmelder

HIP HOP

Dr. Dres siste signering, 25-åringen Kendrick Lamar, er fra Compton og ble tidlig fascinert av Tupac og Dr. Dre. Kanskje ikke så rart siden 8-åringen Kendrick var vitne til innspillingen av videoen til deres «California Love» i nabolaget sitt? «good kid, m.A.A.d city» er et slags konseptalbum om Kendrick Lamars liv så langt, og oppfølgeren til den uavhengige debuten «Section.80».

Kendrick Lamar, også kjent som K-Dot, sier noe som andre rappere kan lære av: «Det er lett for meg å rappe om noe annet enn drap og våpen. Jeg har nemlig aldri drept noen». «I never was a gangbanger», sier han i «The Art Of Peer Pressure», men han legger heller ikke skjul på at det var «cause I’ve never was violent until I’m with the homies» og maler dystre bilder om den korte avstanden mellom himmel og helvete. Sånn fortsetter han med tekster som både forbløffer og imponerer. Det kan muligens bli litt mange stemmer her, for Kendrick Lamar ikler seg roller og endrer i samme slengen både stemme og uttrykk. Men han kommer unna med det.

Dr. Dre glimrer med sitt fravær her, helt til siste sporet, «Compton». For ved albumets ende er ringen sluttet for K-Dot, som nå har signert for Dr. Dre og Aftermath. Det skal sies at ikke alle produksjonene her er fra øverste hylle, men det tar Kendrick Lamar igjen med glimrende rap og formidlingsevne. For det er rappen som gjelder her - musikken blir et krydder og verktøy for å formidle en historie. Og for en historie. Jeg tror jaggu Pharrell har rett, jeg; Kendrick Lamar er vår tids Bob Dylan.