Chris Norman, Smokies opprinnelige sanger, med singelen han mener tok knekken på gruppa.

Dypt inne i hitlåten

I den nye sesongen av NRK-serien «Hitlåtens historie» får vi vite hvor fælt det var for Smokie å leve «next door to Alice».

Nye takter

 

«Hitlåtenes historie» tar popmusikken på alvor, ved å fordype seg i én eneste sang i hvert program, og undersøke hvorfor den fikk så stor gjennomslagskraft i sin samtid.

– Å få nerde sånn som dette, å si veldig mye om en liten ting, det er verdens morsomste jobb. Og å ta vår felles kulturhistorie på alvor, sier Christian Scharning, som er produsent for «Hitlåtenes historie» i NRK. Serien produseres sammen med SVT.

Større enn seg selv

– Den første sesongen begynte med at vi satt og kranglet om hvilken låter vi aller helst ville ha med. Så var det ingen av artistene vi valgte som stilte opp. Da skiftet vi fokus, til låter som kunne fortelle en god historie. Låter som er blitt større enn seg selv. Forskjellen fra «Landeplage» (serien med Ravi som gikk for noen år siden, vår anm.) er at dette er mer dokumentarisk. Vi ser på hvordan verden var den gangen låtene ble laget, hvorfor alle ville ha dem da. Verden går videre og videre, og kulturen er et speil av det, mener Scharning

– Jeg mistet munn og mæle da jeg hørte at svenskene ville lage et program om «Living Next Door To Alice». Kanskje den minst kredible låten som finnes. Den har vært en hit flere ganger, så jeg bestemte meg for å høre på den for å finne ut om folk kunne ta så feil. Og den er ikke så ille, synes Scharning nå.

« ... Alice» ble først spilt inn med gruppa New World fra Australia, og gjorde slutt på deres lille rekke av hitsingler. Da ville produsentene Nicky Chinn og Mike Chapman at Smokie skulle gjøre et forsøk for sitt andre album. Smokie ville heller bli Crosby, Stills, Nash & Young, men gikk med på å gi den ut på singel i USA. Etterpå gjorde plateselskapet som de ville.

– De gikk fra å være et kult rockeband til å bli tenåringshelter. Det var slutten for dem. De har byttet medlemmer 100 ganger siden. Chris Norman sier at denne sangen ble en stein rundt halsen på gruppa. Det var ikke dette de ville at Smokie skulle bli.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Mest politisk

Christian Scharning har selv laget programmet som tar for seg Sir Mix-A-Lot og låten «Baby Got Back», en raplåt han sier har hatt stor samfunnsmessig betydning.

– Kan mannen bak en hitlåt være både en feministisk helt og et sexistisk svin, spør Scharning.

– Sir Mix-a-Lot hadde sett seg lei på hvordan afroamerikanske kvinner ble portrettert i kulturen. Enten spilte de prostituert eller hushjelp, og slapp hun til i andre roller så hun tilnærmet hvit ut. «Baby Got Back» er en feiring av den formfulle afroamerikanske kvinnekroppen, Det kan virke søkt, men uten «Baby Got Back» ville nok mangfoldet vært mindre, Alle skal få lov til å leve på sine egne premisser. Dette er den mest politiske låten vi har med i denne sesongen. I USA var det bare «I Will Always love You», som var større i 1992. mener Scharning

Tilfeldighetenes spill

Scharning har også møtt Tanita Tikaram, som gjorde stor suksess med «Twist In My Sobriety» i1966, da hun bare var 18. Tikaram selv forteller om hvordan der var å bli fanget av sin engen store hitlåt. Hennes produsent Rod Argent var selv bare 18 da hans skrev The Zombies’ store hit «She’s Not There». Og mannen bak den karakteristiske oboen på innspillingen, han skjønte ikke hva han hadde vært med på før han hørte sangen på en bar i Istanbul langt senere.

– Selv om alle de involverte i disse låtene har gjort et godt arbeid i utgangspunktet, er det en vakker rekke av tilfeldigheter som gjorde dem store, sier Christian Scharning. Foruten de tre nevnte sangene tar den nye sesongen også for seg «Don’t Look Back in Anger» med Oasis, «Show Me Love» med Robin S og «Runaway Train» med Soul Asylum.

Les også West på lørdag: Bruce størst!?