Nye takter

Dumdum Boys rydder i rekkene

Dumdum Boys’ løsøre har større verdi enn mye annet som utgis innen norsk rock.

Dagsavisen anmelder

4

Dumdum Boys

«Løsøre»

Oh Yeah!

Det er langt ifra bare Dumdum Boys som har opplevd å måtte skrote gode låter når den endelige låtlista skal bestemmes på et album. Det er da også mange grunner til at en sang ikke passer inn i helheten, men i ettertid kan det synes merkelig at den sangen som hvert år på denne tida framstår som en av de fineste norske «julesangene» ble veid og funnet for lett for albumet «Totem». Nå har endelig «Stjernesludd» funnet et hjem i likhet med ni andre forsømte kutt, hvorav to ikke er utgitt tidligere.

###

Den klassisk slentrende Dumdum-låten «Elmer» falt ut av fjorårets gode comebackplate «Armer og bein», mens «Vin og Coltrane» er en etterslenger fra samarbeidet med Yngve Sætre som produsent. Resten vil være mer eller mindre kjent materiale for bandets kjernefans, for andre ukjente oppdagelser og kanskje en og annen åpenbaring. For eksempel «Tre er to for mye», som ble gitt ut første singel fra albumet «Ti liv» i 2012, men ble vraket på det endelige resultatet. Nå framstår den som en av de beste låtene ved siden av den smått Velvet Underground-inspirerte «Flyte dødsmann» som først var å finne på «Transit Sigmata Exit»-EP-en. Den har i likhet med flere på «Løsøre» også hatt et slags hjem på bonussiden av samleplaten «Schlägers». Og her er ikke minst noen perler som føles viktigere enn andre.

En av dem er «To tunger», bandets intense og rumlende versjon av Finn Kalviks Inger Hagerup-innspilling, trolig utgitt som en kollegial oppreisning til Kalvik etter at han regelrett ble mobbet ut av det gode selskap av NRKs «Åpen post». En annen er den svært gode overskuddslåten «Hjertestups», som var tittelkuttet på hyllestalbumet laget til Tyrilistiftelsens 30-årsjubileum. Og avslutningsvis nevnte «Stjernesludd», som ikke bare er en av fire låter på denne samlingen signert bassist Aslak Dørum, men en av bandets beste noensinne.

Den opprinnelige skjebnen til de enkelte kuttene på «Løsøre» har i så måte ingenting med selve kvaliteten å gjøre, selv om det ikke er vanskelig å innvende at heller ikke disse låtene helt lar seg sammenfatte til en helhet, Jørgen Træens gode remastring til tross.

Les også: Camila Cabello: Suksessrik Senorita fra Havanna (Dagsavisen+)