Annonse
Susanne Sundfør sin konsert i Oslo Konserthus 21. september.

Dette er årets beste album 2017

KRITIKERTOPPEN: Norske kritikere har samlet kåret årets beste album siden 1988. Her er det 40 beste i 2017.

Annonse
Nye takter

1. SUSANNE SUNDFØR
sunfør

Music For People In Trouble
Hva er egentlig musikk for mennesker i nød? Skal den ha en slags trøstende effekt? Dette er i alle fall gripende nok, fra begynnelsen med Sundførs stemme helt nede med forsiktig gitarspill, til en storslått avslutning med lag på lag av lyd. Sangene står utmerket fram hver for seg, men også med en imponerende helhet til slutt.

Les også: Årets album, uten trøbbel

Les også: Dette er årets beste låter 2017

2. KENDRICK LAMAR
Kendrick
Damn

Kendrick Lamar er fortsatt veldig tøff. Han er sinna, han er en ledestjerne og forfører, demagog, opprører og et forbilde. Han viser fram oss og dem, og oppnår egentlig at vi gransker omgivelsene mer enn oss selv.

3. WAR ON DRUGS
war of
A Deeper Understanding
War On Drugs går i dybden. Dette er 66 minutter med alle elementene som har gjort dem spesielle. De høres ut som den myke rocken fra 70- og 80-tallet, fra Fleetwood Mac til a-ha, men med psykedeliske tendenser, ofte manifestert i skurrende gitarsoloer som setter musikken på spissen.

4. LORDE
lorde
Melodrama
«Melodrama» forteller om en hard dags natt, en fest som skildres mer som inntrykk enn som historier. Fulle av ungdommelig lettsindighet, med enda mer drama enn melodrama. Her er det mange forskjellige stemninger, fra fyrverkeri til fortvilelse, men følelsene er aldri likegyldige.

5. FATHER JOHN MISTY
Father
Pure Comedy

Detaljrikt og rotete i undergrunnen, sfærisk og medrivende på overflaten. Er det en ting faderen vet bortsett fra at verden går til helvete, er det at skal han nå fram med budskapet, så skal det i hvert fall være ordentlig og innbydende innpakket. Lyden av koffein om morgenen og alkohol i natten.

6. LCD SOUND SYSTEM
lcd
American Dream
En mollstemt James Murphy forteller om hjerte, smerte og frykten for å bli gammel. Rytmene er navet her, med et insisterende anslag som drar med seg både melodi og riff ut i lange låter for både dansegulvet og stua. Det går ikke altfor fort, men med de små dryppene av lyder, cymbaler og synkoperte trommer blir det som et iboende dobbelt tempo.

7. BJØRK
bjørk
Utopia
Musikalsk framstår « Utopia» som et overflødighetshorn, et kunstverk forkledd som «popplate». Popmusikken er i beste fall forvridde vrakrester av et dansbart beat eller et refreng, godt mikset i en kollasj av elektronisk musikk og synther som gjennom kontrasteringer finner sin helt egen vei innunder vokalen.

8. CEZINANDO
cesi
Noen ganger og andre

Ei moden og modig plate. Slettes ingen dum kombinasjon. Cezinando er en sånn artist som kan prøve ut nye ting uten å miste seg selv, nettopp fordi hans musikalske univers er i bevegelse hele tida. Han lager popmusikk anno 2017. Drømmende, skamløst fengende, byr på store følelser, og peker på eksistensielle problemer.

9. MOTORPSYCHO
motor
The Tower
Motorpsycho går nye veier, med ny trommis og fornyet energi. Resultatet kunne ikke blitt mer imponerende. En ekstatisk utblåsning på over 80 minutter som avslører hittil uoppdagede musikalske impulser. De ti låtene inkluderer muligens bandets letteste, fineste og mest finurlige øyeblikk i karrieren, samtidig er «The Tower» deres mest komplekse og sammensatte verk.

10. PETER PERRETT
Peter p
How The West Was Won
Peter Perrett er en framtoning som nærmest definerer rock ’n’ roll, som har fått usunn livsstil til å se ut som kunst. Dette er ikke noe vi skal romantisere, men desto gledeligere er det å høre at han er i stand til å lage sanger som forteller hvordan han har klart seg i årenes løp.

11. Mount Eerie: A Crow Looked At Me

12. Slowdive: Slowdive

13. SZA: Ctrl

14. Ulver: The Assasination Of Julius Caesar

15. Charlotte Dos Santos: Cleo

16. Jason Isbell & The 400 Unit: The Nashville sound

17. Tønes: Sesong 4

18. The Magnetic Fields: 50 Song Memoir

19. Fleet Foxes: Crack-Up

20. The National: Sleep Well Beast

21. Daniel Kvammen: Vektlaus

22. Torgeir Waldemar: No Offending Borders

23. Vince Staples: Big Fish Theory

24. Broen: I Love Art

25. Perfume Genius: No Shape

26. Lana del Rey: Lust For Life

27. Erlend Ropstad: Alt som har hendt

28. Hajk: Hajk

29. Spidergawd: IV

30. St. Vincent: Masseduction

31. King Krule: The Ooz

32. The XX: I See You

33. Hvitmalt Gjerde: Våken

34. Ola Kvernberg: Steamdome

35. The Necks: Unfold

36. Colter Wall: Colter Wall

37. Kelela: Take Me Apart

38. Thundercat: Drunk

39. Hurray For The Riff Raff: The Navigator

40. Migos: Culture

Les også: Årets suverene låtvinner 2017: Sigrids vibber

 

Disse albumene har vunnet Kritikertoppen tidligere år:

 


Tracy Chapman: «Tracy Chapman» (1988)

Neil Young: «Freedom» (1989)

Waterboys: «Room To Roam» (1990)

Nirvana: «Nevermind» (1991)

R.E.M.: «Automatic For The People» (1992)

deLillos: «Neste sommer» (1993)

Grant Lee Buffalo: «Mighty Joe Moon» (1994)

PJ Harvey : «To Bring You My Love» (1995)

R. E. M : «New Adventures In Hifi» (1996)

Radiohead: «Ok Computer» (1997)

Mercury Rev: «Deserter’s Songs» (1998)

Basement Jaxx: «Remedy» (1999)

Lambchop: «Nixon» (2000)

The Strokes: «This ls lt» (2001)

Queens Of The Stone Age: «Songs Of The Deaf» (2002)

Outkast: «Speakerboxxx/The Love Below» (2003)

Franz Ferdinand: «Franz Ferdinand» (2004)

Antony & The Johnsons: «l Am A Bird Now» (2005)

120 Days: «120 Days»

Robert Plant & Alison Krauss: «Raising Sand» (2007)

Glasvegas: «Glasvegas» (2008)
John Olav Nilsen & Gjengen: «For sant til å være godt» (2009)

Kanye West: «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» (2010)

PJ Harvey: «Let England Shake» (2011)

Frank Ocean: «Channel Orange» (2012)

Disclosure: «Settle» (2013)

The War On Drugs: «Lost ln The Dream» (2014)

Susanne Sundfør: 10 Love Songs (2015)

David Bowie: Blackstar (2016)

Disse har vært med på Kritikertoppen 2017:

Arild R. Andersen (Aften­posten), Svein Andersen (Aften­­posten), Martin An­­finsen (Adresseavisen), Marius Asp (VG), Øystein Bagle-Tennebø (Musikknyheter), Anette Basso (Stavanger Aftenblad), Jon Vidar Bergan (Musikknyheter), Eirik Blege­­berg (Klassekampen), Tor Martin Bøe (VG), Peder Ebbesen (Gaffa), Terje Eidsvåg (Adresseavisen), Marius Emanu­elsen (Morgen­­bladet), Vegard Enlid (Adresseavisen), Geir Flatøe (Stavanger Aftenblad), Erik Fossen (Bergens Tidende), Leif Gjerstad (Leffes Lab), Robert Gjestad (Aftenposten), Roald Hansen (Firdaposten), Jørgen Hegstad (NRK), Ole Jacob Hoel (Adresseavisen), Egon Holstad (iTromsø), Lars-Ove Håhjem (Musikknyheter), Marit Johansen (NRK), Victor Josefsen (Deichmans musikkblogg), Aslaug Olette Klausen (Ballade), Eirik Kydland (Eno), Tord Litleskare (Gaffa), Ellen Lund (Gaffa), Chris Monsen (Klassekampen), Alyssa Nilsen (Musikknyheter), Morten Ståle Nilsen (VG), Ørjan Nilsson (Bergensavisen), Bernt Erik Pedersen (Dagsavisen), Ali Reza Soufi Pour (NRK), Geir Rakvaag (Dagsavisen), Espen Rusdal (Dagsavisen), Øyvind Rønning (Dagbladet), Rune Slyngstad (Avisa Nordland/Fædrelandsvennen), Arvid Skancke-Knutsen (Klasse­­kampen), Tom Skjeklesæther (Klassekampen), Espen Nørvåg Slapgård (Metal Hammer), Asbjørn Slettemark (Aften­­posten), Helge Skog (iTromsø), Olav Solvang (Vårt Land), Tore Stavlund (Jazznytt), Geir Magne Staurland (Gaffa), Mode Steinkjer (Dagsavisen), Stian Finstad Svehagen (Musikk­­­nyheter), Katrine Sviland (Aftenposten), Stian Stakset (Morgenblandet), Eivind August Westad Stuen (Aftenposten), Svein Terje Torvik (NRK), Kjetil Ullebø (Bergens Tidende), Erik Valebrokk (Mitt liv som Erik), Audun Vinger (Dagens Næringsliv), Øyvind Vågnes (Dag og Tid), Nicolay Woldsdal (NRK), Ando Woltmann (Morgenbladet), Olav Østrem (Klassekampen), Torgrim Øyre (Dagbladet) og Malin Langøy Aarbø (Gaffa).

 

Annonse