David Byrnes dans med hjernen

David Byrne kom til Roskilde med et show du aldri har sett før, og leverte opp mot årsbeste på konsertfronten. Les anmeldelsen og se bildene.

Nye takter

 

6

KONSERT

David Byrne

Arena Scene, Roskilde

ROSKILDE (Dagsavisen): David Byrne tilhører etter hvert popkunstens gråstenkte herrelag, men det eneste som var grått på konserten han holdt på Roskildes var håret og de glinsende perfekte dressene til mannen selv og det over ti personer store bandet. Og som et paradoks i en tidsalder da nostalgien skyller inn over popindustrien, makter Byrne med enkelhetens eleganse og nærmest finne opp konsertkonseptet på nytt gjennom et show som går inn i historien som 2018-festivalens beste.

Les også: Dunkel duo fylt av Smerz

Det lå en forventning om noe helt spesielt da David Byrne inntok Roskilde-festivalens store Arena-telt foran nærmere 18.000 publikummere. Den sølvinnrammede scenen var skarpt opplyst og helt tom, med unntak av et enkelt lite bord og en stol, og på den lå det en hjerne. Inn kommer Byrne alene, setter seg og foredrar så hjernens alle kapasiteter i sangen «Here» fra det nye albumet «American Utopia», som lå som et fundament i et show som skulle finne veien helt tilbake til Talking Heads største øyeblikk. Det skjedde allerede i konsertens aller første halvdel med afrobeatinspirerte «I, Zimbra» og «Slippery People», spilt med så mye innlevelse og glede av alle at ingen kunne stå stille eller være uberørte.

Les også: Amerikanske tilstander

I det som var en stramt og samtidig lekent koreografert konsertversjon av en teateroppsetning, viste David Byrne at det som ser så enkelt ut er rent ut virtuos kunst i all sin eleganse. Ingen instrumenter sto fast, og musikerne delvis danset, delvis flyttet seg som sjakkbrikker over det tomme scenerommet påhengt trommer og perkusjon, gitarer, tangenter og annet. Derfor det store antallet musikere, for hvordan skal man ellers takle Byrnes store perkusjonsapparat om man ikke deler det på flere. Med turneen og filmen «Stop Making Sense» viste Byrne seg som en av populærmusikkens store innovatører. Nå har han gjort det igjen, og lar scenerommet være rammen rundt musikere som dermed får all oppmerksomheten rettet direkte på seg, og ikke på scenestaffasje.

Les anmeldelsen av Cezinandos Roskilde-debut: Ingen gikk skuffet derfra

Den som hadde ventet et introvert «crooner»-show tok også skammelig feil, og mannen viste seg å ha dansesko som ingen andre. Hans nye «I Dance Like This» ble konsertens mantra, og en sang som ikke står noe tilbake for hans tidligere høydepunkter i karrieren, og som sammen med «Toe Jam» viste at mannen har rent overskudd av autoritær eleganse. Samtidig som han synger og danser agerer han også kapellmester for det store bandet når de med hele verden som rytmisk inspirasjon skyter opp lettbeinte fyrverkerinummere som «Once In A Lifetime» og «This Must Be The Place», en av konsertens absolutte høydepunkter. Og innimellom viser han også sin samfunnsaktive brodd. «Hvordan står det til med politikken i Danmark? Har dere fått en diktator dere også?», var en av hans verbale mellomstikk som ga gjenlyd blant publikum, mens konsertens sterkeste øyeblikk som antagelig gikk mange av de festglade hus forbi var avslutningsnummeret. Etter at han hadde skapt ekstase med Talking Heads-rekka «Blind», «The Great Curve» og en overstadig pulserende versjon av «Burning Down The House», skar han inn til beinet. 

Les også: Roskilde-fest blant støv og stjerner

Det lå virtuost raseri i låta han hadde valgt som finalenummer, Janelle Monaes sterke «Hell You Talmbout», som er en ren hyllest til alle de afroamerikanske ungdommene som de siste årene er blitt skutt av amerikansk politi. Her kommer navnene på rekke og rad, og ut over det massive publikumsbeltet gjallet navn som Treyvor Martin, Jeramy Reid, Sharonda Singleton, Sean Bell, Freddie Grey og en rekke andre. Et uhyre gripende øyeblikk og en symbolsk gest til en verden som er i ferd med å gå av skaftet, og som i likhet med showets åpning viser at den beste dansen oppstår når hjernen og hjertet arbeider sammen.