Nye takter

Das Body: For kropp og sjel

Das Body var det beste nye bandet på Bylarm i år. Deres første EP bekrefter det gode inntrykket.

Dagsavisen anmelder

5

Das Body

«Das Body»

Laminelle

###

Dette ble visst den store uka for nye utgivelser i norsk pop i 2018. Das Body setter en spiss på begivenheten.

Før Bylarm i år var oslogruppa Das Body med på Dagsavisens «14 av 140»-liste av navn det var verdt å legge ekstra godt merke til. De hadde bare én låt sånn halvveis tilgjengelig, men denne «Know Your Name» var til gjengjeld den aller beste av alt Bylarm-generasjonen fra 2018 valgte å introdusere seg med.

Det viste seg i løpet av Bylarm-helga at Ellie Linden i spissen for gruppa hadde en tilstedeværelse på scenen som matchet inntrykket fra denne ene låten. Dette kunne være Det nye store. Men etterpå forsvant «Know Your Name» helt fra internettet. Vi hadde hausset opp et band som ikke lenger hadde noe å vise til.

Les også: Jon Olav Sandal lager pop med sterke meninger

I sommer kom omsider den første singelen. Dristig nok ikke «Know Your Name», men «Boys», som fort viste at gruppa hadde mer å by på. Litt senere på sommeren kom «Graceland». To sanger med uimotståelig popteft, pirrende synthtema, bass og trommer med stor spenst, og selvfølgelig Ellie Lindens utfordrende stemme på toppen av det hele. Da «Know My Name» omsider ble gitt ut som den tredje singelen, for to uker siden, hadde Das Body allerede innfridd forventningene, og mer til.

Nå er disse tre samlet på en EP, med «The Trap» som med-det-fjerde-skal-det-skje-låten. Selv om alt dette definitivt høres veldig ut som lyden av 2018, gir det også en vag følelse av det hedonistiske 80-tallet, med løssluppen synthpop som kjærkommen avveksling fra et ellers traurig verdensbilde. Vi trengte et band som dette nå.