Nye takter

Bylarm er cash

Musikk og kultur er også business. Publikum på Bylarm bruker 1.300 kroner om dagen.

Av Espen H. Rusdal

Musikkonferansen Bylarm starter i dag. En ny analyse fra Hovedorganisasjonen Virke viser at arrangementet bidrar til 12,9 millioner kroner i økt omsetning for Oslos kultur- og reiseliv.

– Disse tallene understreker det vi har trodd, men ikke hatt mulighet til å underbygge før nå, sier styreleder i Bylarm, Monica Larsson i en uttalelse.

Bylarm er Norges viktigste bransjetreff for musikkbransjen og samtidig et mulig springbrett for artister, som vil nå ut.

Kommentar: Sjarmen med larmen (Geri Rakvaag)

1.300 kroner

Med over 1.000 bransjedelegater og nesten 5.000 solgte konsertbilletter, blir det fort travelt i Oslo sentrum og området rundt Rockefeller og ned til Akerselva.

Ifølge analysene til Virke, bruker hver deltaker 1.300 kroner daglig i løpet av Bylarm.

– Analysen viser at arrangementer som Bylarm også bidrar til penger i kassa for hoteller, restauranter og utelivsbransjen, sier Line Endresen Normann, direktør for Reise Norge og kultur i Virke.

12,9 millioner

Tallene fra Virke viser at Bylarm i tillegg til å være en vrimleplass, også skaper verdier.

Basert på undersøkelser som ble gjort blant delegater og publikum i 2016, viser det seg at Bylarms ringvirkninger er på 12,9 millioner kroner i løpet av arrangementet. Oppå dette kommer billettsalget, som utgjør rundt 4,4 millioner kroner.

Les også: 16 nye av 160

Ringvirkninger

Virke har gjort ringvirkningsanalyser hos aktører som opererer i skjæringspunktet kultur og reiseliv og den viser at kultur er god butikk for reiselivet.

– Vi er utrolig stolte av at Bylarm i tillegg til å være en viktig møteplass for musikkbransjen, samtidig bidrar til business for hele byen og bidrar til å sette Oslo på kartet internasjonalt, sier Larsson i Bylarm.

Mer fra Dagsavisen