Nye takter

Betryggende comeback av Minor Majority

Minor Majority bekrefter at de er et av det nye århundrets fineste norske band.

Dagsavisen anmelder

5

Minor Majority

«Napkin Poetry»

Voices Of Wonder

Minor Majority hadde vært borte lenge nå. Ti år er gått siden forrige album, og det er kommet litt i bakgrunnen at de var en av de helt store gruppene i Norge i det nye århundret, en del av millenniumsoptimismen som en stund fikk det til å se ut som det var rocken vi skulle leve av når oljen tar slutt.

Minor Majority fikk mange venner med sin uslåelige formel, med Pål Angelskårs betryggende stemme, og en teft for gode sanger som lå veldig godt over gjennomsnittet. Når de nå er tilbake kan vi forsikre om at det skjer i veldig kjent stil. Besetningen er intakt, lyden også. Og de dempede melankolske, gåtefulle stemningene.

###

Minor Majority solgte nærmere 150.000 album i sin, og platesalgets storhetstid. En stor bedrift for et band som man i utgangspunktet skulle tro hadde plassert seg i det mer alternative sjiktet. «Reasons To Hang Around» nådde 2. plass på albumlista i 2006, bare holdt nede av de likesinnede Madrugadas «Live At Tralfamadore». (Og har jeg fortalt om den formiddagen den samme uka, da jeg satt på Café Sara og snakket med Robert Burås fra Madrugada, og Pål Angelskår tilfeldigvis kom vandrende inn? Nr. 1 og 2 på VG-lista, samtidig på en liten kafé! Hva gir dere meg?)

Likevel ble Minor Majority en av alle gruppene med stadig færre innspillinger, men likevel flere sporadiske konserter for fulle hus som har holdt legenden i live. Pål Angelskår har fortsatt å skrive sanger, han har gitt ut et par fine soloalbum, og skrevet sammen med Christel Alsos for hennes nydelige album «At That Time Of Night», men også dette er flere år siden nå. Vi karakteriserte Angelskår solo som et fint mellomspill før Minor Majority forhåpentligvis gir ut et nytt album før eller siden. Det ble mest siden, men den som venter på noe godt ...

Det er ingenting sensasjonelt eller radikalt nytt med Minor Majoritys comeback, det er bare veldig fint utført. I omslaget blir hver låt, i tillegg til de vanlige opplysningene om besetning og låtskrivere, utstyrt med en antydning om hvem de er inspirert av. Ikke helt vanlig siden artister ofte liker å tro at de har funnet på alt selv. Men dette betyr ikke at Minor Majority ligner på alle disse andre, for det meste er de seg selv nok. Men for noen låter er det opplagt, når Neil Young og Crazy Horse nevnes i forbindelse med «Can’t Think Of A Reason» eller The Byrds i «Patricia». The Lemonheads er nevnt i forbindelse med tittelåten på «Napkin Poetry», men her gjelder det en sang som handler om å se og høre på The Lemonheads (mens Juliana Hatfield fortsatt var bassist).

Les også: Volum11: For sen Spellemann

Minor Majority har igjen noen duetter som setter en spiss på stemningen. Denne gangen er det Linnea Dale som lyser opp i «Another Year», mens Marie Munroe synger med i «Forgive Me». Sangene er for det meste skrevet av Pål Angelskår, med teksthjelp fra Sjur Lyseid (fra gruppa Little Hands Of Asphalt). Her er også fine bidrag til gruppefølelsen fra Harald Sommerstad («Where I Make No Mistakes») og Henrik Harr Widerøe («Traveling Light»). Litt nerding er det også plass til i dette: Jeg tror Angelskår og Lyseids ensomme, forsmådde tekst til «Traveling Light» inneholder en kryptisk referanse til den gangen Neil Young forlot Stephen Stills midt i en felles turné. Sangen fungerer sikkert utmerket for dem som er helt likegyldige til sånt.

Les også: Promoe & Don Martin overbeviser

Et annet høydepunkt er den lange «How To Fall», som ender i en lang utveksling av ideer mellom gitarist Jon Arild Nupen-Stieng og den gjestende jazzpianisten Oddgeir Berg. Albumet slutter med «She’ll Be Allright», Pål Angelskårs nydelige sang til en datter som begynner å bli stor, og finner sine egne sanger. Sang og musikk blir sjelden finere.

Spiller bl.a. på Rockefeller 19. januar, Tou i Stavanger 24. januar (utsolgt) og Drammens Teater 6. februar.