Miss Tati, eller Tatiana Palanca som hun egentlig heter, kroner et stort festivalår med jobben på Oslo World Music Festival.

Bergens rytmeeksplosjon

– Jeg har en dragkamp med meg selv for å finne den rette miksen, innrømmer Miss Tati.

 

MISS TATI, Norge

Oslo World Music Festival

STED: Blå 29. oktober

– Eller, enda mer enn en dragkamp mellom ulike sjangertilhørigheter, så handler det om at jeg følger ulike lidenskaper, men holder meg tro mot det jeg digger, sier den nærmest selvlysende energibunten fra Bergen, Angola og Portugal til Dagsavisen.

Uansett sjangermiks så kommer det til å svinge når hun inntar festivalscenen på Blå under Oslo World Music Festival 29. oktober, om man skal holde seg til det solide liveryktet hun har opparbeidet seg.

– Jeg oppdaget amerikansk R & B og hip hop først, og deretter dykket jeg ned i soulmusikk, jazz og blues, sier hun selv om sin sjangermiks.

LES OGSÅ: Dronningen

– Og verdensmusikken, hvordan passer den inn i bildet?

– Oslo World Music Festival er en festival som har stått høyt på listen min lenge. Verdensmusikken er like mye i forandring som annen musikk, med et stort spenn mellom regionene, og i stiluttrykk, fra elektronisk musikk til tradisjonelle instrumenter. I begge mine opprinnelsesland, Angola og Portugal, ser man at den tradisjonelle musikken er i endring. Jeg suger til meg alt dette, sier 29-åringen, som opplevde å bli omtalt som «souldronning» allerede etter den første konserten på den bergenske «Nattjazzen» for tre år siden. Siden den gang har hun blitt litt vanskeligere å sette i bås.

Bylarm-konserten i mars førte med seg et travelt festivalår med konserter under blant annet Moldejazz og Øya, og som avslutning på året – Oslo World Music Festival. Dit kommer hun med den ferske singlen «Don’t Let Go» i bagasjen, mens den forrige låten «Shakedown», fortsatt spilles på radio.

– Jeg holder meg i det samme musikalske landskapet, det er fortsatt lekent og dansbart. 

Dagsavisens Oslo World-favoritter

Singelen kommer ut på Mikal Telles plateselskap Tellé Records, som beskriver den som «en blanding av Deee-Lite og tidlig Tom Tom Club». Miss tati nærmest dyrker det å ta til seg flere impulser. I forkant av første langspiller, som trolig kommer til neste år, er hun likevel nødt til å ta noen valg. 

– At bransjen vil at det skal være mulig å kategorisere musikken din, er litt av «gamet». Jeg jobber likevel hardt for å få fram noe av bredden i live-uttrykket mitt også i innspillingene, sier hun til Dagsavisen, med honningte i koppen for å ta vare på stemmen.

Ryktene om rytmeeksplosjonen Miss Tati begynte å gå allerede etter den første «Nattjazz»-konserten i Bergen for tre år siden. 

– Jeg er inspirert av de aller sterkeste artistene, de tidlige soul og funk-artistene som satte performance-elementet i høysetet, folk som James Brown, Prince, Tina Turner og Chaka Khan. Jeg elsker å se på opptak av de klassiske showene til disse folkene. Jeg tror det er mulig å gjenskape dette i dag, å skape soul for vår tid, sier Miss Tati.

LES OGSÅ: Utforsker gutters fysiske språk

Familien hennes, som kom til Norge fra Angola via Portugal, inkluderer artistkollegaen og søsteren Liliana. Koreografien som søstrene gjør på slutten av settet er høydepunktet i liveshowet.

Miss Tati, eller Tatiana Palanca som hun egentlig heter, oppsøkte foreldrenes hjemland Angola for første gang i fjor.

– Min mor og far flyktet fra borgerkrigen i Angola, så jeg og min søster er født i Portugal. Det var spesielt å reise dit, å se at landet har kommet seg såpass raskt fra borgerkrigen (offisielt slutt i 2002). Samtidig sliter landet med utbredt korrupsjon, og oljerikdommen er det bare noen få utvalgte som ser noe til.

– Jeg opplevde også en veldig glad kultur, der alle slags sammenkomster, fra bryllup til begravelse, blir til happenings med musikk og dans. Musikken er en slags utflukt fra faenskapen, og slik er det med mye av den musikken jeg elsker. Ikke bare i den svarte musikken fra 1950- og 60-tallet, men også i hip hop, som opprinnelig var en reaksjon på den enorme fattigdommen og undertrykkelsen av minoriteter i gettoen, og senere crack og kokain-eksplosjonen i Reagan-æraen, sier Miss Tati, samtidig som hun også trekker en slags linje til det å være musiker i Bergen.

– Jeg synes det er noe fryktløst over musikermiljøet i Bergen, i tankegangen om at vi skal få til noe selv om vi befinner oss et stykke unna de som setter rammene for bransjen. Musikerne holder sammen for å oppnå noe, og deltar på hverandres prosjekter, sier Miss Tati.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Fra scenen under Bergenfest sa hun at «alle mine sanger handler om kjærlighet».

– Det stemmer, men da tenker jeg mer på kjærligheten som en universell drivkraft i livene våre, ikke så mye på den romantiske kjærlighet, den har allerede stor nok plass i populærkulturen, sier hun og legger til:

– Dessuten håper jeg at musikken min kan bidra til å fortelle unge kvinner at de er bra nok som de er. For eksempel afrikanske jenter som tror at glatt og langt hår er det eneste som er fint.

LES OGSÅ: Stemme og låter