Nye takter

Beezewax,
 nesten 
som før

Da er vel ringen sluttet for et band som nesten ble store.

Dagsavisen anmelder

POP

Beezewax

«Tomorrow»

Sellout! Music/Musikkoperatørene

«Tomorrow» er det sjette albumet fra bandet med Kenneth Ishak i spissen. Nå er det kun han og trommis Stian Olsen tilbake av originalbesetningen. Vi må kalle dette for et slags comeback for dette er Beezewax‘ første album siden 2006.

Det går fortsatt i det mange kaller indie av slaget poprock med vekt på pop. Det låter fint og vokalen har mye klang med effekter som matcher musikken bra og gir en ekstra dimensjon. For eksempel er «Hold Back» nærmest psykedelisk i sitt uttrykk og kunne like gjerne vært en låt fra MGMT, mens flere andre spor også går i den retningen.

Det er noen av låtene som skriker etter større og bedre refrenger. For versene sitter stort sett som de skal, dog uten at alle refrengene følger tilstrekkelig opp. Beezewax lager musikk som skal sitte etter første lytting. Ikke fordi de gjør flyktig musikk, men fordi pop av dette slaget skal være ytterst tilgjengelig.

Det må sies at det finnes gullkorn her også. «Everyone Will Tear You Down» kunne vært gitt ut i Storbritannia på nittitallet med ordentlig basspilling og et fint refreng. Også «Dreams Across The ‘Navian» fungerer bra og produksjonen kler sangen på et vis som løfter låten.

Dermed kan vi si at Beezewax er nesten som før, og da er vel ringen sluttet for et band som nesten ble store og nesten overtok verden?