Nye takter

Bare Egil går igjen til angrep på DeLillos

En konfrontasjon mellom Bare Egil Band og Lars Lillo-Stenberg starter en spesiell konsertserie denne uka. Konsertopptakene kan kjøpes på plate, men bare i 24 timer etter at siste tone er spilt.

Bilde 1 av 2

– Motivasjonen min har vært å få til en krangel som den Blur og Oasis hadde i Storbritannia. Det er sånt som skal til få å få oppmerksomhet. Hvilket dette intervjuet beviser, sier humorist og musiker Egil Hegerberg, også kjent som rocksatirikeren Bare Egil. Han kommer onsdag med konserten «DeLillos-kritiske sanger», med medvirkning fra Lars Lillo-Stenberg selv.

– Han gjør dette fordi han har en sykelig interesse for oppmerksomhet. Men det har vi i deLillos også, så det passer bra, humrer Lars Lillo-Stenberg.

Døgnsalg

Møtet mellom Egil Hegerberg og Lars Lillo-Stenberg er den første i en serie av fem spesielle strømmekonserter som finner sted denne uka, der det også går an å kjøpe plate fra hver av konsertene. Men bare i 24 timer etter konsertene. De som bestiller mens den foregår får attpåtil signerte eksemplar.

Som med så mange andre tilsynelatende halsbrekkende plateprosjekter er det Christer Falck som står bak, i samarbeid med platebutikken Big Dipper, og kulturhuset Sentralen der Koronerulling-konsertene har funnet sted. Her blir det også konserter med Hilma Nikolaisen, Minor Majority og Luke Elliot, før serien avsluttes søndag med en egen hjemme alene-konsert med Lars Lillo-Stenberg.

Moralsk kompass

Bare Egils påståtte misnøye med deLillos begynte med sangen «Aldri epleslang» i 2016.

– Der virket det som deLillos hadde mistet sitt moralske gangsyn. De tok til orde for epleslang, å slå ball og knuse ruser, og å ringe på dørene hos folk og stikke av. Dette er tvilsomt for ei gruppe som lett får gjennomslag hos ungdommen med sin utrolig fengende musikk, sier Egil.

– Derfor ønsket jeg å være et moralsk kompass, og laget sangen «deLillos og jeg er uenige». Og så reagerte de ikke! Jeg hadde regnet med at de ville komme med en sang der de la seg flate. Så begynte de i stedet å kopiere mine hevdvunne lokale låter, der de sang om Bø og Kristiansand. Jeg har ikke noe innhold i sangene mine, jeg må bare innynde meg hos publikum der jeg er. Hvis de som kan lage sanger med innhold også skal begynne med dette, så er jeg helt utkonkurrert. Så ba jeg dem om på holde opp med det, i «Hei! Hei! deLillos, hold opp med det»». Og så reagerte de ikke, så da kom jeg med «deLillos og jeg har en enveiskrangel».

Konstruert konflikt?

Dagsavisens reporter får fort en mistanke om at feiden mellom Bare Egil og Lars Lillo-Stenberg egentlig ikke stikker veldig dypt.

– Konserten blir trolig relativt jovial, uten at det kommer til håndgemeng. Mer en vanlig konsert enn en wrestlingmatch, medgir Bare Egil. Vi har likevel vanskelig for å se for oss en «vanlig konsert» i denne sammenhengen.

Bare Egil har også for anledningen vært hjemme hos Lars Lillo-Stenberg og gjenskapt coveret på «Hjernen er alene», med seg selv som hunden på trammen.

– Jeg er vaktbikkja der. Jeg vil være norsk rocks sosiale samvittighet. Lars i vinduet ved siden av ser lettere uinteressert ut. Det blir spennende å se om han tar alt dette inn over seg nå, sier Bare Egil.

Seminarisk konsert

– Jeg vet ikke om Egil Hegerberg finnes som privatperson. Men for Bare Egil-karakteren, så stikker nok dette dypt. Jeg er bare meg selv i denne sammenhengen, så det går ikke veldig inn på meg. Men det er jo et fenomen at han følger oss med argusøyne, og opptrer som et korrektiv. Dette blir en seminarisk konsert, der han vil komme til bunns i konflikten, og få meg til å forstå. Jeg kommer til å ta til motmæle til slutt, siden jeg har laget en sang som heter «Motmæle», avslører Lars Lillo-Stenberg.

– Jeg kommer også med en ny sang, som heter «Noen færre låter om deLillos», som handler om at jeg håper å lage færre låter om deLillos i framtida. Dette er et lengre verk der jeg skisserer en nullvisjon for meg selv. Men som de fleste nullvisjoner innser jeg at denne også blir vanskelig å oppnå, sier Bare Egil.

Formative år

Konsertserien avsluttes søndag med Lars Lillo-Stenberg, med sanger han vokste opp med i sine formative år. Han har allerede avslørt settlista. Mange vil blir overrasket av han begynner med Emerson, Lake & Palmer, men det dreier seg om Greg Lakes akustiske vise «From The Beginning», som også har blitt tittelen på denne konserten, og den etterfølgende plata.

– Da vi alle måtte begynne å være hjemme hadde jeg mye jeg tenkte jeg skulle få ordnet opp i. Typisk nok satte jeg meg heller ned og spilte på kassegitar. Disse sangene er en reise i mine tidlige år som musikkinteressert, med sanger broren min lærte meg da jeg begynte å spille. Jeg har holdt dem ved like, og kommer det et nachspiel så setter jeg gjerne i gang med disse. Nå fikk jeg for meg at jeg ville gjøre disse sangene så godt som mulig, sier Lillo-Stenberg.

Vi kommer også til å få høre Allman Brothers’ «Ramblin Man», framført offentlig for første gang da deLillos var oppvarmingsband for Tom Russell på Gamle Christiania for 35 år siden, men siden bare svært sporadisk. Ellers blir det både Crosby, Stills, Nash og Young, i tillegg til John Martyn, Loudon Wainwright, og en dristig avslutning: Det klassiske stykket «Lágrima» av Francisco Tárrega. Det er en slik låt jeg har strukket meg mot siden jeg lærte den på musikklinja på Foss videregående, forteller gitaristen.

Enda mer Lars

Ellers kom deLillos kjapt med den nye sangen «Alt er rolig nå» for koronasesongen, etterfulgt av en ny, oppdatert versjon av «Ut». «Neste sommer» er dessuten blitt en av sangene som symboliserer håpet om bedre tider framover.

Lars Lillo-Stenberg har enda mer på programmet framover. 14. juni er det digital sommerkonsert med Oslo-Filharmonien, der han synger «Far har fortalt», mens Frida Ånnevik og Tuva Syvertsen også kommer med egne Lillebjørn Nilsen-tolkninger. 18. juni opptrer han på åpningsseremonien for Deichmans bibliotek, og 19. juni kommer deLillos til den digitale versjonen av årets OverOslo-festival. 15. august har Lillo-Stenberg nye framføringer av forestillingen «Hjerteblod», med musikk til tekster av Edvard Munch, på Ramme Gård i Vestby.

Mer fra Dagsavisen