Nye takter

Aurora og det store gode andrealbumet

Auroras andre album er stort, sterkt, mektig og vakkert. Hun viser godt hvorfor hun er en artist for hele verden.

Dagsavisen anmelder

5

Aurora

«Infections of A Different Kind»

Petroleum

Fra «All My Demons Greeting Me As A Friend» til «Infections Of A Different Kind» – Aurora Aksnes tar ikke lett på albumtitlene sine. De nye sangene er også tilsvarende innholdsrike, med mye på hjertet, men uten å avsløre alt i klartekst. At sangene låter svært bra er imidlertid umiddelbart opplagt.

To og et halvt år er gått siden debutalbumet. Aurora har jobbet intenst over hele verden, men beholdt inspirasjonen som skal til for å lage nye, spennende sanger. «Infections Of A Different Kind» kommer plutselig, uten et siste varsku i dag. Helt uventet var det likevel ikke. Hun fortalte i et intervju her i avisen tidligere i år at albumet for lengst var ferdig, men at hun hadde fått enda mer på hjertet som bare måtte med. Og her er det mye på hjertet, både musikalsk og tekstmessig.

Les også: Aurora måte ta pause: Jeg ble syk (Dagsavisen+)

«Infections Of A Different Kind» er en storslått, imponerende produksjon. Mer fleksibelt rytmisk enn debutalbumet, men fortsatt med sterke, store melodier som kommer til å feste seg fort. Aurora avslørte også at albumet kom til å være mer inspirert av urmusikk, folkemusikk fra forskjellige kulturer. Som sagt, så gjort. «Forgotten Love» har til og med et vers med et slags oppdiktet språk som mange rundt i verden morsomt nok kommer til å tro er på norsk. Dette er eksentrisk, eklektisk, men likevel jordnært og lett å like.

###

Det nye albumet starter med vårens singel «Queendom», som kommer som Auroras manifest, både en stor musikalsk erklæring, og et sterkt budskap. «The underdogs are my lions/The silent ones are my choir/The women will be my soldiers/With the weight of life on their shoulders». En feiring av forskjeller, fortalte hun selv. Uten å høres ut som noe konseptalbum handler det mye om feminisme, verden, universet og noen mer personlige affærer. Mest av det siste.

«Infections Of A Different Kind» er en sånn «verden rundt»-produksjon, med hjelp av en rekke låtskrivere og produsenter. Her er også Oslo Fagottkor, Trondheimsolistene  og harpisten Ruth Potter fra Trondheim Symfoniorkester. Mye produsert av britiske MyRiot, og Askjell Solstrand, som har spilt i bandet hennes. At det likevel gir et bemerkelsesverdig helhetlig inntrykk sier mye om styrken i uttrykket til Aurora.

Det samme gjelder referansene til andre artister som dukker opp underveis. Ingen av disse kommer i veien for at Aurora er en artist som for lengst har funnet en egen sterk stemme i mylderet. Men det er godt å se Enya nevnt i presseskrivet for plata. Det er ikke alltid hun får anerkjennelsen hun fortjener for sin innflytelse i lydbilder i årene som har gått. «It Happened Quiet» kunne vært en typisk Enya-låt. Og det er altså ingenting galt med det. Tvert imot. Andre koringer kan minne om Kate Bush, men da egentlig som den gamle bulgarske harmonilæren som ble så populær på 80-tallet. Vokalarrangementene på dette albumet er en triumf i seg selv, med den klare stemmen til Aurora i lag på lag av lyd.

«Churchyard» er en av de mest fengende sangene her, men også direkte skremmende. En sang om trusler og hat som gjør sterkt inntrykk. Enda et stort vakkert vokalarrangement står som en kontrast til det vonde innholdet. Det er en side av Aurora som vi ikke har hørt før, og den mest gripende sangen denne gangen.

Albumet slutter med tittelsangen, «Infections Of A Different Kind», en nydelig pianoballade, litt susannesundførsk, der Aurora stiller de store eksistensielle spørsmålene i teksten. Om det ikke finnes en Gud, så «be God in the shape of a girl», mens musikken i seg selv antyder at helt himmelske harmonier er selve meningen med livet.