Skepta, her på hovedscenen på Glastonbury i sommer.

Årets gjennombrudd

En av de største nye stjernene på Øya kommer på den minste scenen onsdag. I Roskilde trakk Skepta rundt 30.000 til sin konsert midt på natta.

 

Skepta har knapt nok vært nevnt i en større sammenheng før det store gjennombruddet i år. Han gjorde sin første konsert i Norge på Rockefeller i vår, men da albumet «Konnichiwa» kom i mai gikk det plutselig helt opp på 2. plass på den offisielle salgslista listen hjemme i Storbritannia.

Skepta er en rapper som hører til den britiske grime-scenen. En blanding av hip hop og jamaicansk dancehall, men med ekstra drøy basslyd som ofte føles fysisk på kroppen. Skepta har vært en forgrunnsfigur i denne scenen i mange år, men har likevel vært et undergrunnsfenomen, helt fram til nå. Ti år er gått siden første mikstape, ni år siden debutalbumet som like godt het «Greatest Hits».

Les også: Dette bør du få med deg på Øya

Skepta heter egentlig Joseph Junior Adenuga. Foreldrene er fra Nigeria, men han vokste opp i Tottenham i London, samme bydel som Adele, som de siste årene altså ikke bare har hatt byens tøffeste fotballag, men også den beste musikken. «Realize there nobody above me/I killed every song that I touched/and I turned into MC Hammer/They can’t touch me», sier Skepta i tittellåten til å begynne med på «Konnichiwa». Uten sammenligning med MC Hammer for øvrig. Skepta kommer med kjeften full av gatekredibilitet. Med tekster om harde realiteter.

Jeg må innrømme at jeg ikke selv er vel bevandret i grime-kretser. Jeg har i årenes løp irritert med over de subtile sjangerbenevnelsene i denne delen av dansemiljøet, UK garage, drum’n’bass, dubstep, alle disse begrepene som ofte har vært brukt for å skape en elitistisk nærhet til et stoff som de store massene har stått utenfor. Det er lett å la seg rive med, uten å vite akkurat hva det heter denne uka. Dette har jeg altså ikke greie på. Men Skepta låter bra nok for meg. Musikken gjenskaper den gamle følelsen av tunge sound systems med reggae. Det er sånn musikk som får meg til å føle meg langt yngre og tøffere enn jeg egentlig er.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Derfor fulgte Dagsavisens team strømmen mot denne konserten i Roskilde, flere timer etter at Neil Young egentlig hadde satt et ettertrykkelig punktum for kvelden. Og der var det altså mange, mange tusen andre på et stort jorde foran den urbane Apollo-scenen, mange, mange flere enn det var som så M83 på den store hovedscene samtidig. Skepta framførte det meste av «Konnichiwa»-albumet, til nærmest ekstatisk stemning i den store, lett bevegelige folkemassen. Et nytt høydepunkt i festivalsommeren.

Les også: Slik husker vi Roskilde 2016

Lyden av Skepta og grime er veldig London, men han har også klart å vekke oppsikt over dammen, med Drake som en av sine store fans, og en gjesteopptreden av Pharrell på «Numbers» på det nye albumet. Han var også en del av store grime-posse som ble hentet fram av Kanye West på Brits-showet i fjor. I år ble det en aldri så liten skandale da alle grimeartister igjen ble forbigått under prisnominasjonene.

På Øya er vel Skepta for grime det Kamasi Washington er for jazzen. Ualminnelig flinke fyrer som purister synes er blitt litt for store for sjangerens eget beste. For å gjøre crossovereffekten komplett ble Skeptas «Konnichiwa» forleden nominert til den britiske Mercury-prisen for siste års beste album, sammen med Bowies «Blackstar», plater fra Radiohead og The 1975, og to andre Øya-aktuelle artister, Anohni og Savages. Det gjenstår å se hva det gjør for den nevnte kredibiliteten på lang sikt, men det kan være vel verdt å sjekke dette opp onsdag. Det kan også være verdt å nevne at umiddelbart etter Skepta kommer Mercury-vinnerne fra 2014, hip hoperne Young Fathers, på scenen med Massive Attack. Ikke på langt nær så store som Skepta i 2016.

Les også: Ingen musikalsk moteslave

 

Her er noen av de 22 andre konsertene på Øya i dag

14.15: Ingebjørg Bratland

15.05: Aiming For Enrike

15.05: Sweden

15.55: Christine & The Queens

17.50: Jason Isbell

17.50: Ary

18.55: Aurora (les intervjue: Godt skodd for festivalsommeren)

19.05: The Switch – Unswitched

19.50: M83

19.50: Ane Brun

19.55: Mad Professor

20:50: Unnveig Aas

21.30: Massive Attack & Young Fathers

21.45: Anohni – Hoplessness AVLYST pga sykdom - erstattes av DJ Kaytranada