Anmeldelse Odd Einar: Enda større stjerne på sitt eget album

Odd Einar Nordheim ble godt kjent i høstens sesong av «Stjernekamp», men er best når han velger ut sangene selv.

5

Odd Einar

«Sognbook»

C+C

Odd Einar Nordheim huskes av noen fra et debutalbum i 2001, da han med de korte artistnavnet Odd var satsingsområde for det store plateselskapet EMI, men ikke kom så langt videre. Da han ga ut sitt andre album i 2004 ble Nordstoga hele Norges Odd, og det var det siste vi hørte fra Nordheim før han dukket opp igjen som Odd Einar i Stjernekamp i høst.

Som jeg har antydet i mine utredninger om en annen TV-serie, «Hver gang vi møtes», så kan sanger som har vært sunget på engelsk i årevis få nytt liv når de blir oversatt til norsk. Dette er dette Odd Einar har gjort her. Derav også den briljante tittelen «Sognbook», som det seg hør og bør når sangeren kommer fra innerst i Sognefjorden.

Det beste eksempelet på metoden er hans versjon av Allen Toussaint og Lee Dorseys «Working in A Coalmine». Vi hadde ikke brydd oss nevneverdig om å høre Odd Einar gjengi denne rapporten fra kullgruvene på engelsk, men som Finn Tokvams tekst «Jobba ne på verket», sannsynligvis smelteverket til Hydro Aluminium Årdal, så kan man nesten høre svetten sile. Det samme gjør seg gjeldende i sanger av John Hiatt, David Allen Coe, Peter Gabriel og mange andre.

###

Odd Einar.

Dette er også noe lokale jazzsangere kan merke seg hvis de igjen skal prøve seg på «the great american songbook». Det er virkelig et nytt publikum å hente her, for den gamle frasen om å gjøre andres sanger til sine egne blir mer troverdig når tekstene betyr mer. Mot slutten av dette albumet kommer til og med Bob Dylans «To Make You Feel My Love», en av de mest overtolkede sangene i moderne tid, til heder og verdighet igjen i Bjarte Hjelmelands oversettelse «Fordi eg elskar deg».

Albumet er produsert av Bendik Hofseth, som tillater seg å spille mange fine saksofonsoloer som setter en spiss på resultatet. Ellers hører vi folk som Knut Reiersrud (gitar), Audun Erlien (bass) og Anders Engen (trommer), musikerne fra utallige studioproduksjoner, som høres ut som de legger sjela si i dette oppdraget. Det har i alle fall Odd Einar Nordheim gjort selv.