Nye takter

Anmeldelse: Bertine Zetlitz: «Closer», Silje Nergaard: «Japanese Blue»

Et godt sammentreff: Silje Nergaard og Bertine Zetlitz har begge spilt inn de gamle sangene sine til rent og klart flygelakkompagnement. Et vakkert avbrekk i en ellers urolig tid.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 4

Silje Nergaard & Espen Berg

5

«Japanese Blue»

Sony

Bertine Zetlitz & Bugge Wesseltoft

5

«Closer»

Starbox

Silje Nergaard og Bertine Zetlitz har vært kjente og kjære sangere i over 30 og 20 år, henholdsvis. Begge har i perioder vært blant landets største stjerner. Nå kommer begge tilfeldigvis samtidig med plater der de ser tilbake på noen av sine mest kjente sanger, og framfører dem til strøkent akkompagnement på flygel. Vakre, dempede stunder i en usikker tid.

Det er ikke hver som helst som sitter på krakken ved siden av dem heller. Silje Nergaard har med seg Espen Berg, Bertine Zetlitz kommer med Bugge Wesseltoft. To av landets fremste pianister, begge med på Dagsavisens liste over fjorårets beste jazzalbum, der med hver sin trio.

Svært mange sangere og pianister framfører innimellom sakte, stille versjoner av sanger som egentlig var mer livlige, eller større arrangert, både standardlåter fra jazzen og mer lødige popslagere. Sånt blir med en gang mer interessant og personlig når det er artistenes egne sanger som får ny behandling.

Begge går her gjennom sanger fra store deler av karrieren sin, for det meste på engelsk, men også noen velkomne innslag på norsk. Silje Nergaard begynner med «Be Still My Heart», hennes kanskje mest kjente nummer, uten at det som kommer etterpå på noen måter står i skyggen. Hun har også med versjoner av Peter Gabriels «Mercy Street» og Queens «Love Of My Life», uten at de på noen måter truer med å overskygge hennes egne. Snarere tvert imot, som vi var inne på i avsnittet over. Albumet avsluttes med forsterket nærhet når hun synger på norsk i «En og en».

Sangene til Silje Nergaard ligger nærmere jazzen enn de fra Bertine Zetlitz. Kanskje er det derfor Espen Berg får litt mer plass for seg selv enn Wesseltoft. «Based On A Thousand True Stories» begynner for eksempel med en delikat 90-sekunders instrumental intro. Men Wesseltoft setter også et distinkt eget preg på sangene til Zetlitz.

Bertine Zetlitz har vært kjent for tidsriktige popproduksjoner. Det er lenge siden sist vi hørte nytt fra denne kanten, og det er godt å bli minnet om hvor gode sanger dette var. «Adore You», «Abigal» og «Twisted Little Star», det er sanger som har vært mye spilt, men det begynte å bli en stund siden, og de står fram i nytt lys her. Det er langt fra elektropopen i den opprinnelige «Fake Your Beauty» til den nedstrippede versjonen.

Silje Nergaard og Espen Berg rakk å presentere albumet sitt i Kulturkirken Jakob før konsertscenene stengte i forrige uke. Bertine Zetlitz og Bugge Wesseltoft skulle vært i Operaen denne helga. Vi får bare håpe sjansen kommer igjen om ikke altfor lenge. Silje Nergaard kommer også med et helt nytt album i mai. Forhåpentligvis er det heller ikke for lenge til vi hører noe helt nytt fra Bertine Zetlitz igjen.