Nye takter

2 Tone i nye tider

For snart 40 år siden startet plateselskapet 2 Tone en ny bevegelse i popmusikken. I dag spiller The Selecter og The Beat i Oslo igjen.

2 Tone var en liten revolusjon i britisk musikk på slutten av 70-tallet. Plateselskapet ble startet av The Specials, som fikk med seg Madness, The Selecter og The Beat, alle med særdeles livlig, men også sterkt politisk motivert oppdatering av skamusikken fra Jamaica.

– 2 Tone var en sterk bevegelse. Disse fire første bandene holder på ennå. Vi vil gjerne holde 2 Tone-bevegelsen i live. Synge og snakke om rasisme og sexisme, fordi det er bedre å bringe folk sammen enn å holde dem fra hverandre, sier Pauline Black. Hun står fortsatt i spissen for The Selecter sammen med sangeren Arthur «Gaps» Hendrickson. Det er disse to som har rettighetene til navnet, men låtskriveren Neol Davis av og til spiller med sin egen utgave av gruppa.

Spenstig og høyt

The Selecters første singel var kuriøst nok B-sida på «Gangsters» med The Specials (utgitt som The Special AKA, for de mest pertentlige). Singelen fikk så mye oppmerksomhet at Neol Davis måtte sette sammen et band i full fart.

Pauline Black kom ikke inn i sammenhengen før noen uker før en av de største konsertkveldene i mitt liv: Den første 2 Tone-kvelden, på Londons Electric Ballroom i juli 1979, med The Specials, Madness og The Selecter.

De to første bandene skulle bli legendariske. The Selecter holdt ikke like lenge i første omgang, men denne kvelden viste de seg likeverdige med de to andre, med en forfriskende vri på gamle slagere, og uimotståelige nye sanger som «On My Radio», «Three Minute Hero» og «Missing Words». Disse kom med på debutalbumet «Too Much Pressure» i 1980, som er en forbausende fryd å høre igjen lenge etterpå, men en særdeles spenstig og høy lyd.

Les også: Konsertsesongen starter nå

Potent politikk

– Jeg ser ikke meningen med å lage musikk bare for å underholde. 2 Tone er musikk både for føttene og for hjernen, understreker Pauline Black i dag. 2 Tone var en viktig del av det antirasistiske arbeidet i Storbritannia rundt 1980. Det ble sagt at tre minutter med et sånt band på Top Of The Pops gjorde mer nytte enn tre år med Rock Against Racism.

– Jeg vet ikke om vi kan sammenlignes med hele Rock Against Racism. Men jeg er overbevist om at å se mennesker med forskjellige hudfarge, kjønn og kulturell bakgrunn på scenen, som ikke bare sang sanger om kjærlighet, at det hadde en potent politisk effekt, mener Pauline Black. Som fortsetter å kommentere politiske situasjoner i nye sanger med The Selecter.

Les også:Iron Maiden-vokalist Bruce Dickinson til Folketeatret

Noe nytt

Det har vært litt av og på for The Selecter i de snart 40 årene som har gått siden starten. Men siden 2011 har de holdt det gående jevnt og trutt, med fire nye album, og stadige turneer.

– Uansett hvor mye jeg elsker de gamle sangene våre, og hvor relevante de fortsatt er, må vi forholde oss til noe nytt. Se på verden, forholde oss til hvordan den er nå, og sette sangene inn i nye sammenhenger. The Selecter er et vedvarende prosjekt, sier Pauline Black.

– Vårt eget land har vært innbitt opptatt av å fjerne seg fra Europa. Jeg tror det kan bli ei hard lekse å lære, sier Black, som legger til at «Takin Back Control» tar opp dette spørsmålet på det nye albumet.

Pauline Black var første kvinne ut i 2 Tone-bevegelsen, der Rhoda Dakar og The Bodysnatchers snart fulgte etter. Også hun opptrer fortsatt og spiler inn nye plater.

– Vi kom midt i en oppblomstring av punk og annen alternativ musikk, som så seg om etter nye veier, og var mindre sexistisk enn rocken hadde vært. Sånne som Poly Styrene (X Ray Spex), The Slits, The Raincoats og The Bodysnatchers, som ville være mere enn utstillingsdukker, sier Pauline Black.

Med Gorillaz

I fjor sang Pauline Black på en ny versjon av Gorillaz’ «Charger», der Grace Jones hadde laget det første vokalsporet. Da Gorillaz var i Oslo i november var Black selv på turne med The Selecter, men hun sang med dem på store konserter i Storbritannia før jul, og har nettopp vært på turne med Gorillaz i Sør-Amerika.

– Jeg har kjent Damon Albarn en stund, Det var spennende å spille for så mange mennesker på en gang. Jeg synes også det er fint å få være med på å gjøre noe annet enn vanlig, sier hun.

Les mer fra Nye Takter her

The Beat

The Selecter kommer til Oslo sammen med The Beat. Som i dag bare er frontmannen Rankin’ Roger fra den gangen. Gruppa hadde en merkverdig utvikling, der Roger og sangeren Dave Wakeling fort forlot The Beat for å starte General Public.

Bassist David Steele og gitarist Andy Cox sto igjen og visste vel ikke hva de skulle gjøre, men de fant en ny sanger og ble etter hvert Fine Young Cannibals, et av de mest populære navnene i verden mot slutten av 80-tallet.

General Public ble det derimot aldri så mye av. Derfor har både Dave Wakeling og Ranking Roger sine egne utgaver av The Beat, men det er sistnevnte som kommer til Oslo nå.

Spiller på Rockefeller fredag 20. april.

Mer fra Dagsavisen