Kultur

Munchmuseet: Slapp poet og musiker løs på «Skrik»

Midt i koronakrisen løfter Munchmuseet fram en ny musikalsk og poetisk versjon av Edvard Munchs «Skrik», mens de håper de kan få stille ut det fysiske bildet til sommeren.

Bilde 1 av 2

«Et selvportrett med flammekaster/av grus og antibac og knuste panteflasker/det ikke går an å løpe ifra», heter det i teksten Fredrik Høyer framfører foran Munchs «Skrik», til musikk av Bendik Baksaas. Dette skjer i den nye videoen «Aaa..», som hadde premiere på Facebook og Instagram torsdag, og som er en del av Munchmuseets digitale satsing nå som museet er koronastengt på ubestemt tid.

– Vi slapp dem inn i museet, og lot dem slå seg løs foran bildet som stadig blir trukket fram for å illustrere spørsmål knyttet til samfunnet og tida vi lever i, sier Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen i en e-post til Dagsavisen.

– «Skrik» har blitt brukt som symbol på verdenskriser helt tilbake til 1. verdenskrig, under den kalde krigen og Brexit. Korona-pandemien gjør igjen verket relevant, mener han.

Hovedattraksjonen

En helt annen ting er hva som skjer med det fysiske maleriet «Skrik» framover.

– Vi håper å kunne holde museet åpent i sommer, og da ønsker vi også å vise blant annet «Skrik», sier Henrichsen.

En stund i vinter så det nemlig ut til at Munchmuseets aller største turistattraksjon ikke kunne vises fram i sommer fordi det skulle pakkes ned og flyttes til Bjørvika.

Les også: Blir det en sommer uten «Skrik»?

Flytting i rute

I februar ble det dessuten kjent at vårens åpning av det nye Munchmuseet i Bjørvika ble utsatt til høsten. I stedet forberedte man i hui og hast en ny sommerutstilling på Tøyen, og nå er det altså klart at «Skrik» også kommer på plass der – hvis koronakrisen er over til sommeren. Henrichsen understreker at flytteprosessen går sin gang, pandemi eller ikke:

– Det er klart at det er en annerledes måte å jobbe på for alle som er på museet også de som er involvert i flyttingen, sier han.

– Foreløpig klarer vi holde en god framdrift slik at vi er i rute etter planen om å åpne høsten 2020.

Digital omvisning

I mellomtiden har Munchmuseet satset digitalt for å lokke folk til det stengte museet.

– Fredag i forrige uke gjennomførte vi en digital live-omvisning med en av våre kunstformidlere, hvor viktige nøkkelverk fra Edvard Munchs kunstnerskap ble vist fram, forteller Henrichsen.

– Publikum kunne ta del og stille spørsmål direkte underveis. Det ble stor suksess med seere fra hele verden og et enormt engasjement. Mer enn 15.000 fulgte sendingen direkte og 400 kommentarer og spørsmål kom inn under sendingen, sier Henrichsen, som forteller at i etterkant har nærmere 50. 000 sett sendingen.

– Vi ser også en vekst i besøk til museets digitale samling av kunstverk, tegninger og tekster, sier direktøren til Dagsavisen.

Les også: – «Skrik» er vår «Mona Lisa». Hver femte turist spør etter den

Se på himmelen

Torsdag ettermiddag var det altså premiere på «Skrik»-videoen, som tar utgangspunkt i det diktet Munch selv skrev til bildet. «Mine venner gik videre og jeg sto igjen skjælvende af angest`/og jeg følte det gik et stort uenneligt skrig gjennom naturen», skrev Munch blant annet. Dette har slampoeten Fredrik Høyer spunnet videre på i videoen.

– Jeg syns Munchs dikt var veldig inspirerende, så resten kom nesten litt av seg selv. Bendik og jeg isolerte oss her i studio og jobbet det fram midt i koronakrisen, sier Høyer, som i 2016 ga ut diktsamlingen «Grønlandsutraen», som han framførte som en teatermonolog på Nationaltheatret.

– Den handlet om angst, bekymringer og om Munchs Grønland, der museet ligger og der jeg bor. Dette fikk museet nyss om, og de ba meg lage et musikalsk og poetisk verk om «Skrik», sier Høyer til Dagsavisen.

– I utgangspunktet var det for å løfte fram «Skrik» på en ny måte, men da vi begynte i studio var det allerede blitt stor krise i Italia. Etter det var det umulig å ikke la seg påvirke av situasjonen. Det er umulig å lage noe om «Skrik» nå uten å ta innover seg en verden med en million smittede og 50.000 døde, sier Høyer og legger til.

– Maleriet handler jo om å se ut på verden og se opp på himmelen, og føle seg overveldet.

Mer fra Dagsavisen