Munch-utstillingen "Det Moderne Øye" er en publikumsmagnet. FOTO: MUNCH-MUSEET/MUNCH-ELLINGSEN

Munchfeber hjemme og ute

Mer enn 50 prosent økning i besøket og enorm interesse fra utenlandsk presse. Det er status for Munch-museet i november.

Publikum trekkes til Munch-museet og den store utstillingen «Det Moderne Øye». Utstillingen ble sett av nærmere én million europeere da den ble vist i Paris, Frankfurt og London. Nå følger det norske publikummet etter. Og museet har hatt stor tilstrømning av internasjonal presse.

- Besøkstallene er svært bra, det har vært en markant økning siden utstillingen åpnet. I november er besøkstallet doblet i forhold til samme måned i fjor. I alt 15.050 var innom Munch-museet i november. Det dreier seg i hovedsak om et norsk publikum for nå er vi utenfor turistsesongen, sier informasjonssjef Sture Portvik, og legger til at museet har utvidet åpningstidene. Fra 1. desember har museet åpent en time lenger på torsdager (til klokka 18.00) og lørdager (til klokka 17.00).

- Det er særlig i helgene publikum strømmer til. Vi hadde bedre åpningstider i fjor for vi har slitt med med budsjettet i år, sier Portvik.

 

Under budsjett

Sture Portvik er glad for at publikum finner veien til Munch-museet.

- Når vi ser året som helhet trengte vi dette. Vi lå langt under budsjett før utstillingen «Det Moderne Øye» åpnet, forteller Portvik. Det er i juli og august museet har flest besøkende. I de månedene besøker rundt |18.000 museet.

- Besøket i november er som en god junimåned. Det er uvanlig med så mange innenfor dørene på denne tida, legger Portvik til.

I jubileumsåret skjer det flere endringer i åpningstidene. Fra 1. januar holder museet stengt tirsdager i stedet for mandager. De fleste museene holder stengt mandag så det betyr et nytt tilbud for besøkende. Munch-museet forskyver åpningstidene, åpner senere og holder på lenger. På hverdager skal museet ha åpent fra klokka 12.00 til 18.00, mens åpningstidene i helgene blir fra klokka 11.00 til 18.00.

 

Verdenspressen

Til tross for at «Det Moderne Øye» tidligere er vist i Frankrike, Tyskland og England står et stort internasjonalt pressekorps ved døra. Så mange at museet har begynt med regulering i puljer.

- Det har tatt helt av. I samråd med nyhetsmedier i Danmark, Romania og Finland har vi avtalt at journalister derfra venter med å komme til over nyttår. Vi har hatt mye over 50 internasjonale mediehus på besøk. Denne uka var journalister fra 10 av Kinas største næringslivsaviser her. Blant andre China Time og Phoenix Weekly. Spanske, franske, engelske og koreanske nyhetsmedier har også vært her. Jeg tror ingen annen norsk kulturinstitusjon har hatt så stor pågang fra internasjonal presse, sier Sture Portvik.

Han har allerede registrert positive reaksjoner etter at det ble satt opp flere Munch-plakater på Trafalgar Square i forbindelse med tenning av den norske julegrana.

- Munch er veldig synlig i britisk presse, både på tv og i de store avisene, sier Portvik.

 

Jubileumsåret

«Det Moderne Øye» henger inn i jubileumsåret, men har siste dag 16. februar. Den store jubileumsutstillingen åpner i juni.

- Vi samarbeider med Nasjonalmuseet som skal presentere den yngre Munch, mens vi viser den eldre. Det blir en «once in a lifetime»-utstilling, understreker Sture Portvik. Før det er det duket for «Fra Munch til Slettemark».

mona.larsen@dagsavisen.no