Kultur

Munch beveger seg

Bjørvika skal være under bygging i fire år til, men nå er Munchmuseet i gang med å gi folket kunstopplevelser ved byggeplassen.

– Jeg håper dette kan gi folk mer inntrykk av hvordan vi faktisk tenker rundt innholdet i det framtidige Munchmuseet. Hittil har debatten handlet om selve bygget og prisen, men lite om hva museet faktisk skal være, sier Rina Mariann Hansen (Ap), kulturbyråd i Oslo kommune.

Hun har tatt med Dagsavisen for å vise fram Munchmuseets første kunstprosjekt i serien «Munchmuseet i bevegelse». Og det første prosjektet knytter seg altså rett til byggeplassen i Bjørvika.

Fire år i bevegelse

Det er kunstnerne Marte Eknæs og Nicolau Vergueiro som har laget et 48 meter langt kunstverk som nå omkranser byggeplassen for det nye Munchmuseet. Verket har fått tittelen «Open 24 hours» som spiller på at kunsten i det offentlige rom alltid er tilgjengelig, i motsetning til kunsten som er i museer og gallerier.

Kunsten er del av prosjektet «Munchmuseet i bevegelse», som er et fireårig kunstprosjekt som skal være en slags oppladning til Munch-kunsten kan vises i nytt museumsbygg i 2020. Samtidig som at Stenersen-samlingen blir vist i Kunsthall Oslo skal ulike kunstprosjekter foregå i området mellom Tøyen og Bjørvika.

Omfavner gatekunsten

I en kronikk i Dagsavisen i går tok kulturbyråden til orde for mer gatekunst i Oslos gater. Dette krever en holdningsendring for å få til, mener hun.

– Å ha gatekunst og kunst i offentlig rom er demokratisk fordi det gir kunst til folk som ikke nødvendigvis oppsøker museer eller gallerier. Dette prosjektet viser potensialet som er i Oslo, sier Hansen. Tidligere i år la byrådet fram en handlingsplan for gatekunst i hovedstaden.

– Vi ønsker mer bruk av de midlertidige tingene vi har i byen, som for eksempel byggegjerdene her i foran Munch-byggeplassen. Å bruke disse gjerdene til kunst er noe vi konkret viser til i gatekunstplanen, sier Hansen.

Selv om kunstverket er et bestillingsverk, har kunstnerne fått helt frie tøyler, forsikrer kurator ved Munchmuseet, Nathalie O’Donnell.

– Jeg opplever at verket befinner seg et sted mellom gatekunst og kunst i offentlig rom, sier hun.

– Vi har ønsket at dette verket skal si noe om områdets framtid og fortid. Vi har gjort mye research rundt området, og det er interessant å jobbe med, fordi det både er en lang historie her, men også veldig mye nytt som skjer, sier Vergueiro.

Detaljene

Vergueiro og Eknæs har jobbet i henholdsvis Sao Paolo og Berlin med prosjektet. Det har blitt mye bruk av Skype, forteller Vergueiro.

– Jeg må si at jeg er veldig tiltrukket av denne typen byrom, der man ikke helt vet hva som vil skje. Vi har brukt elementer fra gatekunst, reklame, historiske referanser og lokale referanser, sier Nicolau Vergueiro, mens han viser kulturbyråden det 48 meter lange verket som er trukket langs byggegjerdet foran byggeplassen til Munchmuseet. Verket er en slags digital kollasj med gamle bykart over Oslo, kjente bygninger, Barcode, havneområdet, og søppel, rotter og frisørskilt og ulike symbolske detaljer som man må se nøye for å oppdage.

– Jeg liker best rotta som måker søppel med et kredittkort, ler Hansen.

Mer fra Dagsavisen