Kultur

Motorpsycho som bestilt til Øyafestivalen

Rock møter malerkunst – live på scenen: Til Øyafestivalen kommer Motorpsycho med et bestillingsverk, der de tonesetter bildekunst av Håkon Gullvåg.

Bilde 1 av 4

– Musikken vår har funnet en kraftig resonans i Håkon Gullvågs malerier. Dette blir et spennende prosjekt, sier Motorpsycho-gitarist Hans Magnus «Snah» Ryan.

Til Øyafestivalen 2019 (6.-10. august) kommer bandet med en eksklusiv fremføring av et verk bestilt av Olavsfestdagene i Trondheim, som går av stabelen 28. juli–3. august. Her skal Motorpsycho lage musikk med utgangspunkt i bildene til Trondheimskunstneren Håkon Gullvåg.

Gullvåg er en av Norges mest anerkjente bildekunstnere, han har blant annet portrettert kong Harald og dronning Sonja, og markerer sin 60-årsdag i 2019 blant annet på Olavsfestdagene. Årets Olavsfestdagene åpner med festivalutstilling av Gullvåg kalt «Metamorfose».

Les også: Motorpsychos triumfferd mot perfeksjonen

Nytt album

Gullvåg-maleriet «Babels tårn» prydet omslaget på Motorpsychos kritikerroste dobbeltalbum av fjoråret, «The Tower». Nå har gruppa nytt album klart for utgivelse i februar, som har fått navnet «The Crucible». Også dette har et Gullvåg-maleri som omslag, med tittelen «Egypts druknede hær».

– Det var Olavsfestdagene som kontaktet oss og foreslo prosjektet, med utgangspunkt i feiringen av Gullvågs 60-årsdag. Vi får jobbe med verkene hans, og drar dem inn i konsertsammenheng. Det blir spennende og utfordrende. Formatet på verket er vi i ferd med å finne ut av nå. Det er jo ikke bare å sette opp noen Gullvåg-bilder på storskjerm og spille improv attåt, sier Ryan.

– Motorpsycho vil noe med det de gjør. De har en bevissthet rundt musikk, samfunn og verdier som ikke minst kom til uttrykk på albumet «The Tower». De har selv kalt plata et moraletisk innlegg om presidentvalget i USA. Olavsfestdagene har hatt bestillingsverk av Motorpsycho også i 2014. Vi ba dem gjøre et bestillingsverk igjen fordi de nå for tida er inspirert av Håkon Gullvågs bildekunst. Gullvågs malerier vil prege alle våre arenaer, sier Olavsfestdagenes direktør Petter Myhr.

Hans Magnus «Snah» Ryan og resten av Motorpsycho feirer 30-årsjubileum i 2019. FOTO: MODE STEINKJER
Hans Magnus «Snah» Ryan og resten av Motorpsycho feirer 30-årsjubileum i 2019. FOTO: MODE STEINKJER

Norges ypperste

– Her møtes to av Norges ypperste utøvere innen rock og bildekunst, to kunstformer som ikke har vært koblet sammen så mye før. Jeg tror det er mye å hente i denne kombinasjonen. Bestillingsverket blir dermed et tredje frittstående verk, etter to Motorpsycho-plater med Gullvågs malerier på omslagene, sier Myhr.

Motorpsychos bestillingsverk for Olavsfestdagene også i 2014, kalt «En konsert for folk flest», tok utgangspunkt i en tekst av forfatter Johan Harstad. Det ble siden utgitt som en omfattende plateboks. Også Gullvåg-verket vil komme ut på plate, håper Ryan.

Les også: Den gylne omvei

På Øya opptrer Motorpsycho med bestillingsverket som avslutning på festivalen, på innendørs-scenen Sirkus som siste band lørdag 10. august.

– Vi har møter med Gullvåg om utvelgelse av malerier, og hvordan de skal presenteres visuelt på scenen. Så har vi noen fine reisverk av musikalske arrangementer som vi jobber videre med over jul, forteller Hans Magnus Ryan. Også Lars Horntveth, kjent fra Jaga Jazzist og produsent for bl.a. Susanne Sundfør, er med på bestillingsverket. Han har vært assosiert fjerdemedlem av Motorpsycho på turne, bidrar også på plate, og er med på turne utover 2019.

– Bestillingsverket er helt separat fra det nye albumet. Så på Øyafestivalen spiller vi ingenting fra det nye albumet. Typisk Motorpsycho-forvirring, humrer Ryan.

Trondheimskunstneren Håkon Gullvåg er også kjent for sine portretter. Her fra en utstilling i Oslo i 2010. FOTO: MIMSY MØLLER
Trondheimskunstneren Håkon Gullvåg er også kjent for sine portretter. Her fra en utstilling i Oslo i 2010. FOTO: MIMSY MØLLER

30-årsjubileum

Motorpsycho runder 30 år som band i 2019, og helt fram til 2017 var alle deres plateomslag gjort av kunstner og designer Kim Hiorthøy. «The Tower» og nå «The Crucible» er første gang de bruker en annen bildekunstner, og representerer dermed et skifte i bandets visuelle identitet.

– På «The Tower tok vi kontakt med Gullvåg for å få bruke bildet «The Tower» som omslag. Samarbeidet med Kim Hiorthøy hadde vart en god stund, så mistet vi etter hvert litt av den felles agendaen. Vi fikk kicket tilbake med Gullvåg. Det visuelle uttrykket hans og musikken vår resonnerer kraftig, sier Ryan.

Motorpsycho har gjennom hele sin karriere hatt tilholdssted i bydelen Svartlamon i Trondheim, som i 2001 ble omregulert til Norges første byøkologiske forsøksområde. Under striden om riving av Svartlamon på midten av 1990-tallet var Håkon Gullvåg blant kunstnerne som engasjerte seg for bevaring av bydelen, og lagde et ruvende veggmaleri på Svartlamon sammen med Håkon Bleken.

– Det er vel 20 år siden han satte sitt kunstneriske avtrykk på veggene der, og det var da vi først ble oppmerksom på hvor bra greier han lager, sier Ryan.

Les også: Dumdum Boys veltet Rockefeller

I 2016 sluttet Kenneth Kapstad i bandet etter et tiår bak trommene. På tampen av 2016 fikk Motorpsycho ny trommis på plass: Tomas Järmyr, innvandret svenske utdannet ved jazzlinja i Trondheim. Det ga en ny kreativ raptus for bandet, som lagde og spilte inn dobbeltalbumet «The Tower» i løpet av en vår, turnerte heftig gjennom 2018, og nå er klare med nytt album.

– Det siste året har vært ekstremt bra for oss. Vi har skrevet masse musikk i øvingslokalet på Svartlamon, sånn som vi liker, og sånn som vi synes Motorpsycho bør fungere. Vi møtes og spiller hver dag. Det har vært en forløsning å få med Tomas Järmyr.

Den kommende plata er spilt inn i studio i Wales, med Motorpsychos mangeårige medsammensvorne Helge Sten (Supersilent) bak spakene sammen med amerikanske Andrew Scheps.

– Det blir en del strenge, lange låter, varsler Ryan.

– Hvorfor ble det bare en enkeltplate denne gangen?

– Det kunne blitt både dobbel og trippel, vi vil jo helst gjøre alt hele tida. Men vi hadde en streng prosess med produsentene for å velge ut materiale. Det er skjerpende med noen som gir oss restriksjoner så ikke vi får gjennom kvadrupel-album-vyene våre hver gang, sier gitaristen.

Les også: Gåte amok på OverOslo – se bildene

Mer fra Dagsavisen