Kultur

Moods-direktør til Operaen

Snart er ikke Nils Are Karstad Lysø lenger direktør for klesmerket Moods of Norway, men for Den Norske Opera & Ballett. Han er samlende, drivende, og spiller saksofon og klarinett.

Det var slik styreleder i Den Norske Opera & Ballett, Ellen Horn, presenterte den nye administrerende direktøren for det kun kaller «en spydspiss for Norge».

Lysø er utdannet siviløkonom ved Handelshøyskolen BI, han har tidligere arbeidet i McKinsey & Company og Aker ASA, og forlater i august jobben som administrerende direktør for moteeventyret Moods of Norway.

Nå skal han videre til det han kaller et nytt eventyr. Lysø beskriver jobbtilbudet fra Operaen som en «once in a lifetime»-mulighet.

- Jeg er fantastisk begeistret. Jeg sa selvsagt ja kun få sekunder etter tilbudet kom, fortalte han på gårsdagens pressekonferanse.

Samspill

Selv om han er en såkalt ekte blåruss, har han en sterk interesse for musikk, forteller han.

- Jeg har alltid holdt på med musikk, og startet mitt eget storband, sier han. Samspill gir enorm energi, mener Lysø.

- Jeg får tenning av å få et ensemble til å spille sammen, sier han. Og det er nettopp dette han peker på som sin hovedutfordring når han overtar etter nåværende operadirektør, Tom Remlov.

- Jeg er imponert over hva man har fått til her på Operaen, og det tyder på at det allerede gjøres mye riktig her. Min jobb blir å få alle kreatørene til å spille sammen, så vi kan forløse det kunstneriske, sier han.

Pensjonshodepine

Men det er ikke bare energi og kreasjon som venter den nye direktøren. Et problem som har hengt over Operaen i Bjørvika i flere år er pensjonskostnadene.

Da operadirektør Tom Remlov i fjor annonserte at han ikke ønsket å fortsette som direktør etter sommeren 2014, understreket han overfor Dagsavisen at han ikke hadde tatt beslutningen på grunn av annet enn personlige grunner, men det har ikke vært noen hemmelighet at Operaen har vært gjennom harde økonomiske omstillinger. Pensjonskostnadene har vokst, og på tross av nødhjelp fra den rødgrønne regjeringen, har Operaen likevel måttet effektivisere, noe som har vært en tøff prosess, og en prosess som ennå ikke er i mål.

Mye kunst for pengene

Men skuldrene til Nils Are Karstad Lysø ser foreløpig lave ut.

- Jeg må se hvordan situasjonen er når jeg kommer meg på plass og blir kjent med stedet, sier han.

- Hvordan sprer du entusiasme som leder?

- Det er et godt spørsmål. Jeg er åpen og inkluderende. Jeg kommer til å jobbe med de flinkeste på sine felt, og mitt bidrag blir å få dem til å spille sammen, og få alle til å forstå rammene vi har, og bidra til at vi får mest mulig kunst ut av hver krone, sier han.

Nå skal Lysø først tre inn i Operaen som publikum. Først på «Onegin» og så på «Don Giovanni». Han har ikke sett noen av forestillingene før.

- Har du en spesiell operaopplevelse du husker?

- Ja, det må være da jeg var i operaen i Zürich og så «Figaros bryllup». Den første strofen traff meg med én gang, sier Lysø og begynner å tralle.

Delt ledermodell

Operasjef Per Boye Hansen forteller at han gleder seg til å bli kjent med sin nye kollega.

- Det er tydelig at de har lagt vekt på det administrative, og det kunstneriske ansvaret for operaen er fortsatt mitt. Det er slik modellen er her. Vi har to kunstneriske ledere, en for opera og en for ballett, og en administrerende direktør som styrer det utenom det kunstneriske. Det fungerer bra, men det er helt avhengig av samspill, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen