Moldejazz henter John Zorn

Årets Artist In Residence på Moldejazz, Gard Nilssen, er ikke helt ferdig med sine jobber på Moldejazz ennå. Når han senere i kveld avslutter sitt engasjement, kan han gjøre det vel vitende om at festivalen har funnet en verdig etterfølger.

Moldejazz arrangeres i 2020 for 60.gang. Til en slik milepæl forventes det nok fra mange hold at festivalen evner å hente det lille ekstra fra hyller det ikke er alle gitt å kunne plukke fra. Med valget av John Zorn synes festivalen å kunne utfordre både seg selv, publikum og sine konkurrenter. Etter planen skal Zorn kun gjøre to prosjekter i Europa i 2020 – i tillegg til Molde dukker han også opp i Umbria i Italia.

Les også: Moldejazz: - Jeg vet ikke om noen andre som gjør det i samme omfang

Det fulle innholdet i residence-programmet er naturlig nok ikke klart ennå, men man ser for seg at «Bagatelles Marathon» framføres gjennom en hel kveld – løpende uten pauser – fra ulike scener på kulturhuset Plassen. 

Fra festivalhold sies det videre at Zorn vil gi flere konserter med egne bandkonstellasjoner. Han er i tillegg godt kjent med den norske musikkscenen, så her vil det også kunne ligge til rette for mange nye spennende, sammensetninger.

Moldejazz 2020 arrangeres i perioden 13. – 19.juli.

Les også: - Det har demret for mange musikere at de er såkalte miljøverstinger

 

John Zorn – kort biografi

John Zorn ble født og vokste opp i New York City. Siden midt på 1970-tallet har han vært en sentral skikkelse i den eksperimentelle jazzscena i down town New York, sammen med folk som John Lurie, Christian Marclay, Marc Ribot, Airto Lindsay m.fl..  «The Big Gundown» fra 1985 markerte et slags gjennombrudd på albumfronten, der Zorn spilte moderne jazzarrangementer av Enrico Morricones spaghettiwestern-klassikere. Deretter samarbeidet han med bluesmusikeren Albert Collins, Airto Lindsay og Kronos Quartet for et film noir sound track kalt «Spillane».  Videre gjorde han «News for Lulu» med bl.a. Bill Frisell, som fortsatt er et favorittalbum for mange hardcore jazzfans. I årene etterpå har det ikke vært noe opphold i Zorns vidtfavnende samarbeid med folk fra ulike sjangre, alt fra punk, metal, hardcore trash, surf, country m.m., i tillegg til eksperimentell jazz med innslag av tradisjonelle byggesteiner.

I 1995 etablerte Zorn plateselskapet Tzadik, og gikk i gang med en rekke bemerkelsesverdige prosjekter av seriøs karakter som etablerte ham som en av de mest produktive komponister på kloden. Komposisjonene varierer i uttrykk, fra moderne jazz til kammermusikk og tradisjonell jødisk musikk.