Min musikk, den er alt for meg

«La meg være ung» er lyden av en ny tid i Norge. Selv om Wenche Myhre sang den først i Melodi Grand Prix.

Kultur

Nye Takters nasjonalsanger

Nr 6: «La meg være ung» (1964)

Artist: Wenche Myhre

Tekst: Arne Bendiksen

Melodi: Arne Bendiksen

 

Melodi Grand Prix i 1964: Arne Bendiksen sang «Spiral» helt til topps. Han hadde ikke komponert den selv. Han hadde derimot skrevet «La meg være ung», som bare kom på 4. plass, framført av Wenche Myhre. Det har vært hevdet at stemmene ble samlet inn før hun var ferdig med å synge, siden programmet gikk på overtid. «La meg være ung» ble likevel et symbol for den nye tida.

Flere år var gått siden rockeopptøyene utenfor Sentrum Kino. Tilstandene i kongeriket hadde til en viss grad roet seg. «La meg være ung» forårsaket ikke akkurat nye uroligheter i gatene. Men den var en gledestrålende beskrivelse av den nye tida som 60-årene brakte med seg. Egil Monn-Iversens arrangement hadde store Phil Spector-tendenser og entusiastiske, tidsriktige «yeah yeah yeah»-rop fra et kor som forsterker den store gløden fra 1964. «Du som ikke forstår/du som samler på år/du som tramper og trår/på den vei som er vår/du er tung», sang en sprudlende Wenche Myhre. Dette er ungdomsopprør etter formler, men man hadde ikke hørt så mye av det her i landet. Norsk ungdom hadde tydeligvis fått en egen stemme.

Hør sangen her

Hvor dypt stakk engasjementet for den nye tida? Man kan vel si at Wenche Myhre helgarderte seg. I finalen i MGP i 1964 sang hun også «En god gammel firkantet vals», som kom på tredje plass. Altså foran «La meg være ung». Her lengtet hun etter den gamle musikken, før vi fikk «bippi bop», «ti-på-topp», «sinnssvake vrikk» og «jazz spilt på bilhorn og luftmadrass», for ikke å snakke om «rock og da hadde vi mer enn nok». Fra en gammel, firkantet vals var veien lang til den nye popmusikken. 17-åringen hadde også en sang på hitlistene som het «Jeg går på skole». Der hun synger om å bli tilbudt platekontrakt, men erkjenner at «jeg må på skolen/den må komme først og sist/Jeg får ingen eksamen som plateartist». Det gikk vel bra for henne likevel.

 

Wenche Myhre fortsatte ikke så lenge i den samme ungdommelige stilen som i «La meg være ung», men ble en populær familievennlig underholdningsartist. «Når man blir 66/først da blir livet kult», sang hun senere. Den nye generasjonen fra 60-årene fortsatte å være ung hele livet. Wenche Myhre kan fortsette å synge «La meg være ung» så lenge hun vil. Hun har også gjort en ny versjon, på et konsertalbum med Kringkastingsorkesteret, der et dristig, nytt arrangement av Stian Carstensen tar sangen på nye eventyr, og Myhre ender med å synge «La meg være ond». Vi nevner også at den nye bølgen av rock i 1980 førte med seg «La meg være ung» spilt i en kjapp ska-versjon av Blaupunkt, som en frisk kommentar til de nye tidene.

«La meg være ung»s ungdommelige påståelighet vakte ikke den store forargelsen. Arne Bendiksen måtte vente til 1969 på den store kulturdebatten, etter hans seier i Melodi Grand Prix som komponist av «Oj Oj Oj så glad jeg skal bli». Men den forsmedelige 4.-plassen i 1964 til tross: «La meg være ung» ble den store hitlåten i Norge denne våren. Den lå trygt plassert øverst på hitlistene i uke etter uke, foran nye plater fra Beatles, Elvis Presley og Cliff Richard. Den kan fortsatt få dem som husker denne tida til å føle seg litt yngre, nøyaktig 50 år etter.

geir.rakvaag@dagsavisen.no