Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. FOTO: TERJE BENDIKSBY/NTB SCANPIX

Milliontap for Amedia

Mediekonsernet Amedia, som eier 78 lokal- og regionaviser, intensiverer kostnadskuttene etter tap på flere titalls millioner kroner.

Det er alvorlige tall Amedia la fram i går. Ifølge selskapet har de særlig på grunn av fall i annonsemarkedet for papiravisene, tapt millioner det siste året.

* Brutto driftsresultat er 29 millioner mindre enn året før.

* Konsernet har tjent 50 millioner mindre.

* Driftsresultatet går ned med 64 prosent, fra 36 millioner til 13.

* Kun én million kroner tjente Amedia på avisvirksomheten sin, mens de året før tjente 30.

 

Les også: Kort tid for kjempekutt i Amedia

 

Intensiverer

Årsaken til det store tapet er ifølge konsernsjef Are Stokstad at annonsemarkedet svikter. Annonseinntekter på papir i mediehusene falt med 12,1 prosent i fjor, mens digitale annonseinntekter økte med 24,3 prosent.

- Vi kommer til å bedrive kostnadsreduksjon i hvert kvartal framover, garantert, sa han under resultatpresentasjonen i går.

I sin presentasjon av årsresultatet, skriver Stokstad i en kommentar at arbeidet med kostnadsreduksjoner intensiveres.

Fram til 15. juni skal Amedia utrede hvordan kostnadskuttene vil fordeles, og på styremøte denne dagen tar de stilling til kuttene.

- At vi intensiverer arbeidet betyr at vi har framskyndet det programmet vi har for 2014 og 2015, slik at vi tar en større del av kuttene i år, sier Stokstad til Dagsavisen. Han bekrefter at kuttet vil fordele seg slik at lokalavisene skal ta 400 millioner, og 100 millioner kuttes fra andre funksjoner.

 

Store kutt

Dagsavisen har tidligere skrevet om at de dramatiske kuttene Amedia særlig vil ramme blant annet Drammens Tidende, som har fått forespeilet et kutt opp mot 30 millioner kroner. Også Budstikka i Bærum har fått varsel om store kutt, og ifølge Dagens Næringsliv risikerer mediehuset DittOslo å bli lagt ned.

Tillitsvalgt for journalistene i Drammens Tidende, Aril R. Hansen, mener det er tidlig å si konkret hva de nye tallene til Amedia betyr. Men at pila peker nedover, bør ikke komme som noen overraskelse, mener han.

- Dette er et varslet regnvær som vi har visst om i flere tiår. Vi har bare ikke visst datoen. Eierne burde vært bedre forberedt på dette, sier han.

Hansen forteller at ansatte lurer på hva den økonomiske situasjonen vil si for dem. Han merket seg også at Amedia forteller at de vil intensivere kostnadskuttene.

- Hva de mener med det, må gudene vite, men det eierne bør tenke på nå, er at man i løpet av noen få våruker har bestemt seg for å kutte en halv milliard. Det går så fort at vi kommer til å gjøre feil kutt. Panikken har tatt overhånd, sier Hansen.

 

- Kutt uten plan

Hansen påpeker at Drammens Tidende, i likhet med flere av Amedias aviser, går med overskudd. Men de ansatte er klar over at avisene må omstilles til å bli mer digitale.

- Jeg har ikke hørt en eneste tillitsvalgt si at vi ikke skjønner behovet for endringer. Men det som bekymrer meg er at man kutter uten å ha en skikkelig plan for hva vi skal være om noen år. Jeg frykter for det som blir igjen etter kuttene, sier han.

Hansen tror kuttene vil påvirke journalistikken.

- Når man jobber i en lokalavis så er 90 prosent av det man skriver, stoff som ikke andre skriver. Og jeg tror folk fortsatt vil ha lokaljournalistikk, og at de er villig til å betale for den, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no