Kultur

– #Metoo skal være litt hysterisk

«Britannia»-aktuelle Nikolaj Lie Kaas om #metoo-«hysteri», og hvorfor han mener det å være overfladisk er en positiv ting.

Bilde 1 av 2

– Jeg synes det er litt hysterisk, sier han.

– Men det skal det jo være, for å komme til bunns i et problem det er viktig å ta tak i. Jeg er glad for at vi har denne diskusjonen. Og det er sunt.

Ja, han snakker om #metoo. Nikolaj Lie Kaas er en av Danmarks mest brukte skuespillere, spesielt på 90- og 00-tallet. Nå er han aktuell som en av hovedrolleinnehaverne i HBOs storsatsing «Britannia» som har premiere i dag.

LES OGSÅ: – Alt som har skjedd i fortida, må man komme med nå

Umulig å navigere

Lie Kaas har også hatt mye å gjøre med produksjonsselskapet Zentropa, der den omstridte produsenten Peter Aalbæk Jensen fikk sparken for sin dårlig behandling av kvinner. Nylig ble det kjent at produsenten har returnert i jobben.

– Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg har ikke opplevd eller sett det selv, det man har snakket om rundt Zentropa. Men jeg vet godt at det eksisterer folk som Peter Aalbæk Jensen.

Likevel beskriver Lie Kaas diskusjonen omkring #metoo som «litt hysterisk».

– Ikke generelt, men i noen sammenhenger er det jo det. Det er klart, det kommer et visst hysteri når alle som har opplevd trakassering får komme fram med hva de føler. Når media fungerer som et talerør, og så lenge vi snakker følelser, så er det nærmest umulig å navigere i diskusjonen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Uakseptabelt

– Jeg har dyp respekt for at de kvinnene som har vært utsatt for trakassering står fram. Jeg synes det er fullstendig uakseptabelt, det de forteller om, men jeg kan simpelthen ikke gå inn i diskusjonen, for det er forvirrende, mener skuespilleren, og presiserer:

– Når vi snakker likestilling, tror jeg det er en vanvittig viktig diskusjon. Og den er viktig for vår tilstedeværelse framover.

LES OGSÅ: Vil ekskludere metoo-politikere

Spiller «syrete» person

I «Britannia» spiller Lie Kaas outsideren Divis. Han er kastet ut av et samfunn, og blitt en lovløs som driver på for seg selv. Han er en selvopptatt fyr, Snart møter han jenta Kate.

– Forholdet mellom dem er noe voldsomt, fordi han hater barn, og oppfører seg ikke så sympatisk ovenfor henne. Han er ikke i stand til å styre seg, og går litt «rouge» som han sier. Han er ikke helt politisk korrekt, og det er det som også er litt gøy med å spille ham, forteller Lie Kaas.

– Han er en smule eksentrisk og har en litt «syrete» personlighet. Det kan virket som han går på et eller annet. Det er spekteret ved ham som gjør det gøy å spille ham.

Divis ble formet etter at Lie Kaas hadde et møte med manusforfatteren.

– Vi spiste middag sammen, og da fant vi ut at vi begge har en veldig svart humor og ironisk holdning til ting. Jeg tror det var det som gjorde at vi fant ut at karakteren min tok den retningen han gjorde, spesielt hva gjelder det komiske aspektet. Jeg kan tydelig merke en markant omskrivning i manuset etter at vi møttes.

Måtte dra hjem alene

Det å være på en stor produksjon, er ikke så stort og glamorøst som man tror, forsikrer skuespilleren.

– Ting er litt større, og det er flere penger å rutte med. Det er flere kokker, og alle har sine meninger. Men det gjør at ikke forholdene er som på norske og danske produksjoner. For eksempel kjørte jeg alltid alene hjem. Jeg fikk aldri kjøre sammen med andre hjem etter en produksjonsdag. Også selv om jeg hadde avtalt å kanskje ta en øl med noen etterpå. Det er litt omvendt fra i Danmark.

Overfladisk

– Du har tidligere uttalt til avisa Politiken at i motsetning til å gå i dybden, betyr overfladiskhet mye for deg, og at det er det som holder deg gående. Mener du fortsatt dette, og kan du utdype?

– Jeg mener det fortsatt. Overfladiskhet lyder ofte som noe negativt. Det behøver det jo ikke være. Og selv om man går i dybden på noe, for eksempel en karakter, trenger det ikke utelukke at det også kan gi et likegyldig og uinteressant resultat, sier han.

– Men hvis jeg skal gjøre noe der jeg er til stede i karakteren, så krever det jo at jeg frigir meg selv, at jeg slipper. Jo visst kan jeg lage moro, bare i en enkelt scene. Det er fordi vi består av mange ting. Også det overfladiske. Vi skal respektere det overfladiske, for å overhodet kunne gå i dybden på ting. Vi består av mye forskjellig. Det ene må ikke utelukke det andre.

Over 60 produksjoner

Lie Kaas har siden han debuterte i Søren Kragh-Jacobsens andre verdenskrigs-film «Drengene fra Sankt Petri» i 1991, spilt i over 60 produksjoner, blant annet Jussi Alder Olsen-filmene, «Forbrytelsen», «Child 44», «Engler & Demoner», og i norske «Birkebeinerne». Han har også vært nominert til tre Bodil-priser og tre Robert-priser. Gjennombruddet kom med Lars von Triers «Idiotene» i 1998, noe han beskriver som «en vanvittig periode».

– Jeg tror det var min tredje film. Det var først og fremst veldig hardt og eksplisitt. Man følte man var veldig på jobb, selv om det kunne se ut som en avslappet produksjon. Heldigvis gjør man noen vanvittige ting når man er ung, og jeg vil aldri glemme den produksjonen. Det har betydd mye. Jeg er god venn med Lars i dag.

Nå er han nominert til den danske Robert-prisen, for fjerde gang, for «Du forsvinder».

– Jeg er dypt takknemlig over å bli nominert, og jeg håper ikke på noe som helst. Men vi har faktisk et «helt vildt» filmår i Danmark.

Roser norsk film

Han mener skandinavisk film gjør det godt om dagen, og norsk film spesielt.

– Jeg synes særlig norske filmer har fått sin store tid nå. Jeg ser det kommer mange fantastiske filmer fra Norge for tida, og det er overraskende, for det har vi ikke sett på mange år. Men nå er Norge i førersetet. Det synes jeg virkelig, og det er befriende at vi styrker oss på det planet. Det gjør at skandinavisk film, som samlet, står sterkere. Men også det at vi har begynt å jobbe mer sammen om produksjoner. Det synes jeg er veldig befriende, avslutter han.

Mer fra Dagsavisen