Film

Mener kritikerne undervurderer dem

Kritikere slakter den, mens butikker og kinoer fryder seg over «Fifty Shades»-bølgen. Hvorfor er dette blitt så stort?

– For noen er «Fifty Shades of Grey» blitt en del av en slags female bonding, et kvinnelig fellesskap, sier Gry Høngsmark Knudsen, adjunkt ved Institut for Marketing & Management Consumption, Culture and Commerce ved Syddansk Universitet. Hun har studert fenomenet som i disse dager preger mediebildet og offentlig rom med plakater til filmen som har premiere i dag.

«Fifty Shades »-bokserien har solgt 100 millioner bøker, og handler om en kvinnelig universitetsstudent (Anastasia Steele) som seksuelt underkaster seg milliardæren Christian Grey.

Les også: Mange vil se husmorpornofilm

Dårlig

I Norge har filmen allerede forhåndssolgt billetter på et nivå som kan sammenlignes med «Ringenes Herre»-filmene, på tross av at kritikerne har vært stort sett negative til både filmen og bøkene. I sin forskning har Knudsen intervjuet lesere og studert hva fans har skrevet på internett.

– De fleste av leserne sier at de vet at dette er dårlig skrevet, men de bryr seg ikke. De leser fort igjennom boka og bruker den til å fantasere videre selv, sier Knudsen. Hva anmelderne mener, virker underordnet, forteller hun.

– De er klar over de moralske betenkelighetene. Men de ser dette som underholdning, og mener anmelderne egentlig undervurderer dem litt, sier Knudsen.

Bøkene ble til ved at E.L. James publiserte tekster på fanfiction-nettsidene til «Twilight», før hun samlet dem på sin egen nettside Fiftyshades.com. Boka utga hun først selv som e-bok, før den ble en stor suksess, og forlagene ble interessert.

– Leserne har foreslått endringer i handlingen underveis, og de har vært med på å skape et eget univers. På den måten er «Fifty Shades of Grey» blitt en slags kollektiv historie, der leserne legger inn sine egne fantasier, sier Knudsen. At historien har flyttet seg fra medium til medium har bidratt til å holde interessen oppe, mener hun.

Les Dagsavisens anmeldelse av filmen:  Femti grader gråtrist

Hype

– Jeg har aldri sett en så lang offentlig castingprosess til en film, sier Knudsen og viser til hvordan det lenge før filmen skulle spilles inn ble spekulert i hvem som skulle spille hovedrollene. Bård Eion Flaen, presseansvarlig i filmselskapet UIP, fortalte NTB denne uka at filmtraileren er blitt sett over 800.000 ganger i Norge, bare den første uka etter den kom.

– Mange fans har lagt ut egne filmtrailere på YouTube. Dette er med på å forme en forventning til filmen. Markedsføringen av filmen er et skoleeksempel på hvordan man bygger opp en hype. Vi har stadig sett at de slipper nye filmtrailere for å holde interessen oppe, sier hun.

Les kommentar på Nyemeninger.no

Vil ha folk med på leken

– Vi tar avstand fra vold, men ønsker at nordmenn skal bli mer lekne.

Av Maria Carmen Simonsen

Det forteller butikksjef Tine Larsen hos Kondomeriet i Karl Johans gate.

Butikksjefen forteller at salget av Fifty Shades of Grey-produktene har eksplodert det siste året, og at etterspørselen av produktene er spesielt stor nå før filmens premiere.

– Masker, håndjern og «blindfolds» er det som det selges mest av. Men vi har noe for alle og enhver.

– Oppfordrer filmen og dens produkter til vold?

– Vi tar avstand fra vold, og ser på dette som en pirrende fantasi. Vi ønsker bare at nordmenn blir mer lekne.

Demonstrerer

Kvinnegruppa Ottar er blant dem som har gått inn for en boikott av «Fifty Shades»-filmen, og de har hengt opp klistremerker med «Stopp pornokulturen» på filmplakater rundt i byen.

I dag på premieredagen vil de også demonstrere utenfor flere av landets kinoer, deriblant Colosseum Kino i Oslo klokken 17.45.

I går var godt over 100 demonstranter påmeldt på Facebook. Ottar har oppfordret folk til å la være å bruke penger på kinobilletten, og heller gi penger til krisesentere for kvinner, inspirert av kampanjen i USA, som heter #50dollarsnot50shades.

Mer fra Dagsavisen