Annonse
Klar igjen på Oslo Nye: Petter Næss har torsdag premiere på teaterforestillingen «Ved Arken klokka åtte».

Mellom syndfloden og lykkelandet

På dagen regisserer han pingviner på Oslo Nye. På kvelden gjør Petter Næss ferdig tidenes største norske TV-serie.

Annonse
Kultur

 

– Vi sitter og klipper nå. Det går litt i skytteltrafikk mellom teateret og klipperommet, sier regissør Petter Næss.

Denne uka har han premiere på familieforestillingen «Ved Arken klokka åtte» på Oslo Nye Teater. Her holder han styr på pingviner som flykter fra syndfloden. Ellers holder han styr på «Lykkeland», den store TV-drama-satsingen som forteller om det norske oljeeventyrets begynnelse, der Petter Næss regisserer.

Tidligere har han blant annet regissert «Elling»-filmene og fått med seg en Oscar-nominasjon herfra. Fra «Elling» har han dessuten tatt med seg en kjenning til Oslo Nye: Lars Lillo-Stenberg har laget musikk også til pingvin-forestillingen.

– Jeg har hatt et godt samarbeid med Petter tidligere, det er alltid hyggelig når han tar kontakt, og jeg syntes stykket var søtt og pussig. Jeg har jo vokst opp med teater, og det er jo en fin tradisjon i teateret med dyr som synger, sier Lars Lillo-Stenberg, som påpeker at deLillos allerede har laget en sang om pingviner og meningen med livet: «Pingvinsangen» (2006).

Les også: Innspilling av TV-serie mørklegger gater

Loe oversatt

«Ved Arken klokken åtte» er opprinnelig et tysk stykke, og Petter Næss har fått Erlend Loe til å gjøre oversettelsen. Manuset inneholder også sju sangtekster som Lars Lillo-Stenberg har satt musikk til.

– Det er underfundig skrevet, da jeg leste det, var Erlend Loe det første jeg tenkte på. Det er noe med tonen i språket, de tørre, nøkterne, lette ordvalgene om de store temaene. Og sangtekstene ga meg assosiasjoner til Lars Lillo-Stenberg. Han har en evne til å være rå, direkte og usentimental, sier Petter Næss.

– Dette kledde Erlend og det kledde Lars, jeg var glad for å se at det traff, konstaterer han. Stykket starter med syndfloden, idet Noahs ark er i ferd med å fylles opp av dyr, to av hvert slag. Men de to pingvinene som har sikret seg billett til arken, vil ikke stikke fra kameraten sin, og smugler ham ombord. Dermed sitter de tre pingvinene på nederste nivå i Noahs ark og drømmer om snø og evig is mens regnet faller og syndfloden raser. «Tillater Gud at alle drukner?» «Ja. Det virker som han har fått nok», konstaterer pingvinene.

– Det er et brutalt prosjekt fra Guds side, konstaterer Næss om syndfloden i bibelhistorien.

– Men dette stykket er en familieforestilling om de store spørsmålene ved vår eksistens. Noe av det som interesserte meg med stykket, var at det handler om hvordan man bruker Gud til egen fordel, om hvordan tro kan være både håp, trøst og trussel, sier Næss.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Lykkeland

Etter premieren torsdag fortsetter arbeidet med å klargjøre «Lykkeland», forteller Næss:

– «Lykkeland» er det største jeg har gjort. Det er fire spillefilmers lengde, 100 innspillingsdager. I hele 2017 var det «Lykkeland». Etter nyttår har jeg jobbet med dette stykket. Bare de siste ukene har det vært parallelljobbing. Sist uke leverte jeg to episoder, sier Næss. Serien produseres av Maipo for NRK, som skal vise til høsten, eventuelt over nyttår. Petter Næss og Pål Jackman har fordelt regien på de åtte episodene mellom seg.

– Du kan jo ikke gå og tenke «oi oi, dette er den dyreste TV-serien i Norgeshistorien» selv om jeg nok har gjort det. Vi er jo mange sammen om dette. Det er vår felles dialog og ansvarsfølelse som bygger dette prosjektet, sier Næss.

– Det er frustrerende og det kan kjennes overveldende, men det er sjukt gøy. Det er en viktig og fin fortelling, og det ser lovende ut. Jeg gleder meg til å jobbe serien ferdig.

Annonse