Amalie Kasin Lerstang, Synne Øverland Knudsen og Sverre Olav Trovik lager teaterstykke om Statoil-sponsing.

Med Statoil på scenen

Hun trakk seg fra bandet Team Me i protest mot Statoils sponsing av Bylarm. Nå setter hun opp teaterstykke om sponsing, der Statoil er med på scenen.

- Mange sier at kunsten må lære av idretten når det gjelder sponsor. Det tar vi på alvor, og opptrer med Statoil på kostymene. Vi vil prøve ut i praksis hvordan Statoil påvirker kulturen, forteller Synne Øverland Knudsen (23). I 2011 brøt hun med bandet sitt Team Me, som var nominert til Statoils Bylarm-stipend på én million kroner. «Jeg vil ikke legitimere Statoils opptreden som snill bestefar for kulturlivet», uttalte Knudsen til Dagsavisen da.

Nå tar hun Statoil med på teaterscenen i forestillingen «Godt nyttår», sammen med skuespillerne Amalie Kasin Lerstang og Sverre Olav Trovik. Knudsen er regissør for forestillingen, der skuespillerne opptrer i henholdsvis Statoil-dressjakke og en gedigen Statoil-kjole med langt slep.

- Det går ikke an å unngå Statoil på scenen, sier Amalie Kasin Lerstang, som holder på å gjøre ferdig sin Statoil-kjole foran premieren fredag.

 

Politikk hjemme

Forestillingen oppføres fem ganger, i fem forskjellige private hjem, med et middagsselskap som ramme.

- Stykket finner sted i folks hjem, som er stilt til disposisjon for forestillingen, for å vise at politikk også er det som skjer hjemme, sier Synne Øverland Knudsen.

- Dels er dette et estetisk valg, dels et økonomisk valg. Vi vil også vise at annerledes disponering av midler fører til annerledes kultur. Hvor mye penger trenger man for å lage kultur? spør Amalie Lerstang

- Statoil er i stua, uten at vi snakker om det. Forestillingen blir en styrt improvisasjon. Vi tar ikke opp verken miljøproblematikk eller sponsing med mindre gjestene vil det selv, sier Sverre Olav Trovik.

De to spiller vertskapet, som prøver å holde fasaden, med Statoil som en elefant i rommet. Selskapet får ulike gjester i hver forestilling: På premieren kommer «kongen» og «dronningen», i form av skuespillere med masker. Andre gjester opptrer som seg selv, bl.a. Natur og Ungdom-leder-Silje Lundberg og artist Maja Ratkje, som tidligere i år protesterte mot Statoils sponsing av Festspillene i Bergen. Teatergruppen har også invitert representanter for Høyre, FrPU, Unge Venstre og Høyre, som enten har takket nei eller ikke svart.

- Vi synes det er synd, vi ville gjerne hatt med noen fra høyresiden på selskapet. Det blir mer interessante samtaler når man er uenige, sier Trovik.

 

Statoil på brystet

- Vi ønsker ikke å rette kritikk mot verken Statoil eller de som tar imot sponsormidler fra Statoil. Det vi vil, er å ta opp en problemstilling til debatt i teateret. Og vi vil heve debatten over det banale nivået «er det bra eller dårlig at Statoil sponser kulturen». Dette er ikke teater med et entydig politisk budskap, understreker Synne Øverland Knudsen, som har etablert et eget produksjonsselskap for bl.a. musikkvideo og film, og nå teater.

- Kulturlivet blir større og større, det blir en attraktiv arbeidsplass for stadig flere, det kommer flere og flere penger inn i kulturlivet. Da er det viktig med en bevissthet om hvor pengene kommer fra, og hva sponsormidler gjør med kulturlivet. Kan kunsten være et kritisk korrektiv når man har Statoil på brystet? Denne forestillingen undersøker akkurat det, sier Synne Øverland Knudsen.

 

Ønsker debatt velkommen

Teatergruppa forteller at de har hatt en positiv kontakt med Statoil om forestillingen, men skal ikke bruke Statoils logo i oppsetningen. Statoils informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. har mottatt en invitasjon til å delta i forestillingen som seg selv, men tror ikke det blir aktuelt.

- Jeg er fortsatt i dialog med arrangørene om dette. Vi bidrar gjerne til å snakke om Statoil, men jeg tviler på om jeg har en rolle å spille i denne forestillingen. For hva skal jeg bidra med hvis vi ikke kan snakke om det som er temaet, annet som en kulisse til allmenn fornøyelse? undrer Jannik Lindbæk. Han er vant med at Statoils rolle som en av landets mektigste kultursponsorer debatteres både på TV, radio og i avisspalter. At sponsorprogrammet til Statoil nå blir gjenstand for et stykke politisk teater, synes Lindbæk er helt i orden.

- Vi ser på dette som et innlegg i en debatt, som i dette tilfellet har funnet en original og kreativ form. Og vi ønsker enhver debatt om vårt forhold til kulturinstitusjonene velkommen, sier Jannik Lindbæk jr.

kultur@dagsavisen.no