Annonse
Pia Tjelta som rederfrue Nymann i «Lykkeland»: I Cannes i dag, på NRK til høsten.

Med oljeeventyret i Cannes

– For meg har dette vært et drømmeprosjekt, sier Pia Tjelta. I dag er hun i Cannes for verdenspremieren på storsatsingen «Lykkeland».

Annonse
Kultur

 

Forventningene er store til NRKs store dramaserie «Lykkeland», som beskriver starten på det norske oljeeventyret, og har kostet 100 millioner kroner. Ingenting av serien er hittil vist offentlig, men i dag vises de to første episodene på nyskapningen Cannesseries: En internasjonal festival for TV-drama, som går parallelt med TV-messen MIP i Cannes.

Her er «Lykkeland» tatt ut til hovedkonkurransen, sammen med blant andre «Killing Eve» (med Kim Bodnia) og «Aqui En La Tierra» (med Gael García Bernal).

– Det er veldig stas, sier Pia Tjelta, som i dag er i Cannes sammen med skuespillerne, regissører og serieskaperne på «Lykkeland».

Serien ble innspilt i høst, med utgangspunkt i Tjeltas gamle hjemby Stavanger.

– For meg har dette vært et drømmeprosjekt. Jeg har elsket hvert sekund av å være med på dette, sier Pia Tjelta.

Les også: Kim Bodnia: Likestilling har vært viktig for meg

Epoke

Handlingen starter helt på slutten av 60-tallet, slik at Stavanger for anledningen var kledd i 1969-drakt.

– Det er gjort en kjempejobb med å gjenskape denne epoken i serien. Det ligger så mye arbeid og kjærlighet i hvert bilde, og det skinner gjennom på TV-skjermen, synes Tjelta, etter å ha sett de to episodene som nå vises i Cannes.

– Jeg har alltid drømt om å få spille i kostymedrama. Og det var spesielt for meg å komme hjem til Stavanger. Det opplevdes som å være i 1969. Jeg fikk flashback til 70-tallet – bildene av foreldrene mine fra den tiden, bartene og skjortene til pappa og kompisene hans, husker Tjelta, som er full av entusiasme for fortellingen.

Les også: Petter Næss - mellom syndfloden og lykkelandet

– Manuset er så helstøpt. Da jeg leste det, tenkte jeg «akkurat sånn må det være! Dette må vi ikke føkke opp». Jeg spiller rederfrue i en familie som står foran et stort fall. Familierederiet går dårlig, og barndomshjemmet må selges, når de velger å satse på «oljå». Familien opplever både et fall og en oppreisning, sier Tjelta.

– Serien er en rik fortelling som foregår på mange nivåer, fra det politiske til det nære og medmenneskelige. Vi følger både rederne, bøndene, fiskerne, dykkerne på plattformene, amerikanerne som kommer til byen – vi får se de som betalte prisen for at Norge er blitt hva det er i dag, sier Tjelta.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Gledelig

– Det var svært gledelig å bli tatt ut til denne festivalen. Vi gikk jo ikke ut fra at det ville skje. Nå føler vi at vi har noe som står seg bra, sier Synnøve Hørsdal, serieskaper og produsent gjennom firmaet Maipo, som har produsert serien sammen med NRK.

– Hittil har det vært mest nordisk krim som har reist i det internasjonale TV-markedet, det har vært det innkjøperne har forventet av nordiske dramaserier. Det er betydningsfullt at vi nå klarer å nå ut med noe fra Skandinavia som ikke er krim, mener Hørsdal.

– Nå blir det enormt spennende å få de første reaksjonene i Cannes. Men det mest spennende er når serien blir vist på TV her i Norge. Inntil da sitter vi på pinebenken, sier Hørsdal.

Les også: Det store diktet om en framtid uten oljen

 

«Lykkeland»

* Dramaserie i åtte deler. Produsert av Maipo for NRK.

* Beskriver utviklingen av oljeeventyret i Stavanger, fra sommeren 1969 fram til opprettelsen av Statoil i 1972.

* Basert på en ide av Synnøve Hørsdal (produsent, Maipo film) og et konsept av Siv Rajendram Eliassen.

* Manus: Mette M. Bølstad

* Regi: Petter Næss og Pål Jackman

* Hovedrollene spilles av tre unge skuespillere fra Stavanger, samt britiske Ben Edwards («UnReal», «Call The Midwife»). I andre bærende roller: Pia Tjelta, Per Kjerstad, Vegar Hoel.

* Serien er karakterisert som Norges største dramaserie, og har et budsjett på nærmere 100 millioner kroner.

* Sendestart på NRK til høsten, ikke nærmere fastsatt dato.

* Serien er tatt ut til hovedkonkurransen i den nystartede TV-drama-festivalen Canneseries, som pågår parallelt med den store TV-messen MIP TV denne uka.

* Under tittelen «State of Happiness» konkurrerer serien med: «When Heroes Fly» (Israel), «Undercover» (Belgia), «The Typist» (Tyskland), «Mother» (Sør-Korea),«Miguel» (Israel),«Felix» (Spania),«Aqui En La Tierra» (Mexico),«Cacciatore» (Italia), «Killing Eve» (USA).

Annonse