Kunst

Med kullstift i jakt på motsetninger

Det er tid for åpning av en rekke kunstutstillinger. På Tjuvholmen kan du nå se Sverre Mallings kulltegninger.

Det er tegninger det går i. Detaljerte, intrikate og presise. Insisterende og dvelende. Tegninger med kullstift og et fravær av digitale verktøy.

Det er fire år siden forrige Oslo-utstilling for Sverre Malling. På den tida har han, som noen kanskje husker, blant annet tegnet fra rettssaken mot 22. juli-terroristen og stilt ut i Kunsthall Grenland, sammen med Louis Moe (1857-1945). I den forbindelse kom det også en bok med tekster av Line Ruud Ørslien og Trine Otte Bak Nielsen. På Tjuvholmen kan du nå se Mallings nyeste verk i utstillingen «Satellites and Pomegranates».

- Jeg prøver vel å se bortenfor grensene vi alle forplikter oss til i den sedvanlige hverdagen. Jeg ønsker å signalisere nye sammenhenger, tilby en annen innstilling til verden rundt meg. Som å rykke seg selv ut av den sammenhengen man tilsynelatende er støpt inn i. Jeg tenker på kunst som en mulig fluktrute og formidlingssone for det vi ellers ser på som fastlåst, snevert og gjennometablert, forklarer en trøtt kunstner til Dagsavisen - han har vært oppe hele natten for å tegne ferdig.

Kullstift

Malling bruker kullstift i sine verk og da med mange detaljer. Selv mener han at han denne gangen er mer dempet i sitt uttrykk der han søker å utforske forbindelser og brudd.

- Det er egentlig en litt sånn euforisk følelse å ferdigstille en ny utstilling, men jeg er samtidig sliten, nesten på bristepunktet. Det er ganske interessant, for det er noe av det jeg tar for meg i utstillingen, disse ytterlighetene og motsetninger vi utsettes for. Dette er tegninger jeg har jobbet med de tre siste årene og har ikke vært vist tidligere, sier Malling.

Selv om Malling jobber med kullstift, bruker han digitale verktøy i sitt arbeid.

- Jeg gjør research på nettet og finner forelegg og bilder der, som jeg jobber plastisk videre med, og omskaper i mitt eget bilde. Det er nesten som en sammensatt collage av mangfoldige sitater og bruddstykker, forteller Malling.

I sitt arbeid bruker han allerede eksisterende motiver og bilder, men der hvor andre kanskje ville klippet og limt i Photoshop, bruker altså Malling kullstiften.

- Jeg er mer håndverksbasert, ned til fingerspissene. Det er viktig for meg med en taktil kontaktflate med alt jeg gjør, en innlevd poesi. Og jeg har sans for det personlige aspektet ved kunstproduksjonen - å gå euforisk ned i materien, sier kunstneren.

Motsetninger

Malling jobber mye med motsetninger og setter dem opp mot hverandre på nye måter.

- Det som ofte er interessant med kunst er at den tillater motstridigheter og gir oss lov til å vedgå selvmotsigelser. I det virkelige livet blir det påkrevd at vi opptrer tydelige og konsistente i offentligheten. Kunst, derimot er et frirom hvor konflikter skal kunne finnes med all sin uoppgjorte ambivalens. Jeg synes det er interessant å sjonglere med kontrære ytterpunkter og elastisk tøye de rådende motsetninger som vakkert/stygt, troskyldig/perverst, rent/skittent og så videre. Det handler for meg om å komme vekk fra entydiggjøringen og signalisere motstridende utsagn i en og samme vending. Dette er et ønske om å betrakte verden på en måte som avviker fra de hegemoniske vaneforestillingene. Forhåpentligvis kan tilskuerne bli gjort deltakende i en forløselse. At gamle vaneforestillinger gir slipp samtidig som nye muligheter fester tak, avslutter Malling.

Utstilling

Sverre Mallings utstilling «Satellites and Pomegranates» er nå åpnet i Galleri Haaken på Tjuvholmen og vil være å finne der til 17. august. Det er høysesong for nye kunstutstillinger og en rekke gallerier inviterer til åpning i disse dager. Blant dem finner vi avgangsutstillingen til masterstudentene ved avdeling Kunstfag, mens du i Vigeland-museet, som er verdt et besøk i seg selv, kan se Arnold Haukelands arbeider i bronse fra 1950- og 60-årene. Om du vil ha både en tur på fjorden og en utstilling, kan kanskje Kunstverkets 25-årsjubileum friste? Her får du se arbeider av norske grafikere som Inger Sitter, Ørnulf Opdahl, Per Kleiva, Håkon Bleken, Marianne Heske, Nico Widerberg, Lars Elling, Terje Resell, Frank Brunner og Erling Valtyrson.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen