«Neste kamp» var Oslo Nye Teaters storsatsing høsten 2013 og handlet om Vålerenga. Johannes Joner spilte i dette stykket. FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM/NTB SCANPIX

– Manglende respekt for fagfolk

At Oslo KrF vil avvikle støtten til Oslo Nye Teater vitner om kunnskapsløshet, mener skuespiller Johannes Joner, som har vært ansatt ved teatret siden 1988.

– Et av de største problemene vi har med kultur i Norge er den manglende respekten for fagfolkene. Derfor blir kultur en salderingspost, sier skuespiller Johannes Joner.

Joner ble oppgitt da han leste Dagsavisens sak om at Oslo KrF ønsket å avvikle støtten på 80 millioner kroner til Oslo Nye Teater, og fordele midlene til andre kulturaktører, og til en pott for «osloske» teaterforestillinger.

– KrFs forslag vitner om kunnskapsløshet, sier Joner, som snur problemstillingen på hodet:

– Hvorfor kan vi ikke bare legge ned Oslo KrF, når vi har andre politikere som sier det samme?

LES OGSÅ: Frykter de borgerlige vil strupe Oslo Nye

Skaper negativitet

Han understreker at han uttaler seg som privatperson, og ikke på vegne av teatret. Joner har, i tillegg til å ha spilt i en rekke TV- og filmproduksjoner, vært ansatt ved Oslo Nye Teater siden 1988. Han har dermed vært med på mange år med kutt i budsjett, og omstillingskrav fra politikerne. Nå er teatret midt i en ny omstillingsprosess etter at bystyret har bestemt at de skal gå i retning av å bli et prosjektteater.

Joner etterlyser en konkret analyse bak forslaget til Oslo KrF.

– Oslo Nye Teater er det mest effektive teatret i Norge i forhold til antall ansatte og midler. Teatret gir byen både Oslo-stykker og andre stykker av høy kvalitet. Oslo Nye utfører også mange andre oppgaver, så når Oslo KrF kaster ut nedleggingsforslag så vitner det om manglende kunnskap, og det skaper stort sett negativitet, sier han.

LES OGSÅ: Vil skjerme Oslo Nye fra kutt

Avviser kritikken

Førstekandidat for Oslo KrF, Erik Lunde, mener påstandene om kunnskapsløshet er feilslått.

– Dette handler ikke om kunnskapsløshet, men at vi er uenige om prioriteringene i kulturpolitikken, sier han.

Lunde understreker at Oslo KrF mener at Oslo Nye Teater er et godt teater.

– Men dette handler om at vi må ha en debatt om prioriteringer. I Oslo er det en rekke mindre aktører som må kjempe om småpenger.

– Hvilke tenker du på?

– For eksempel Oslo kunstforening. De slåss hvert år for små beløp. Andre scenekunstaktører gjør det samme. Og korene og dansegrupper. Mange kunne trengt et løft, og pengesekken er ikke ubegrenset, sier Lunde.

Les flere oslosaker fra Dagsavisen her!

Savner lytting

Joner har vært engasjert i et samarbeid mellom kulturlivet og utdanningssektoren gjennom en kreativ undervisningsform kalt Teaching artists i ti år, og han har laget pilotprosjekter i skolen med hjelp fra Oslo Nye Teater. Han savner generelt at politikere lytter mer til fagfolk.

– De er nødt til å begynne å se ting fra flere sider. Kulturen er en av grunnpilarene i samfunnet, og det er et paradoks at det er så liten respekt for kulturarbeiderne. Kultur er noe vi alle bruker hele tida. Folk flest synger for barna, vi ser på TV, siterer Ibsen, og når det er behov for veldedighet, er det alltid kulturarbeiderne man spør først om å jobbe gratis. Nå er det på tide å kreve respekt for vårt fag. Nok er nok, sier Joner.

LES OGSÅ: Bekymret for skrantent nasjonalteater