Ny operadirektør Geir Bergkastet får 430.000 kroner mindre i lønn enn sin forgjenger.

Må lete etter opera-innsparing

Den nye direktøren for operaen møter det fjerde statsbudsjettet på rad med krav til innsparing. Selv må han vise lønnsmoderasjon.

 

Mens lønnsnivået for ledere i statlige bedrifter og foretak får kritikk, har styret i Den Norske Opera & Ballett satt ned lønnen til administrerende direktør.

Da Geir Bergkastet tiltrådte 1. august i år, var det til en årslønn på 1.550.000 kroner, går det fram av statsbudsjettet som ble lagt fram forrige uke. Bergkastets forgjenger Nils Are Karstad Lysø hadde en årslønn på 1.974.000 ved sin avgang.

«Når styret jobbet med å rekruttere ny administrerende direktør i fjor, var vi først og fremst opptatt av å finne rett kandidat til jobben. Det klarte vi. Styret var også opptatt av å vise moderasjon i lønnsbetingelser», skriver styreleder i Den Norske Opera & Ballett Anne Carine Tanum i en kommentar til Dagsavisen.

– Jeg kommenterer ikke min egen lønn, utover at jeg har en lønn jeg er godt fornøyd med, sier Geir Bergkastet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

624 millioner

Den Norske Opera & Ballett er den institusjonen som får størst statlige overføringer på kulturbudsjettet. For 2018 får Operaen 624 millioner kroner, en økning på 13 millioner fra 2017, som utgjør en økning på 2,1 prosent. Det betyr at Operaen ikke får kompensert for samlet lønns- og prisvekst, som regjeringen anslår til henholdsvis tre prosent og 1,6 prosent for 2018.

– Budsjettet er omtrent som forventet. Vi ser at det føres en politikk der de årlige økningene ikke holder tritt med lønns- og prisvekst. Dette er en politikk som foregår på alle kulturlivets områder, og som vi må forholde oss til, sier Bergkastet.

Flere kunstnerorganisasjoner og institusjoner reagerte sist uke på at kulturbudsjettet ikke økes i takt med kostnadene. «De fleste av Norsk Teater- og Orkesterforenings virksomheter har i budsjettframlegget fått en lønns- og priskompensasjon på mellom 2,1 og 2,2 prosent. Det innebærer en realnedgang for fjerde år på rad», påpeker NTO i en pressemelding.

Kommentar: Frykt og opprør i Bjørvika

«Arver storm»

Direktør Nils Are Karstad Lysø advarte i fjor høst om at den relle nedgangen i bevilgninger ville gjøre at Operaen måtte redusere aktivitetsnivået. Den nye direktøren mener imidlertid at operaen skal klare å opprettholde antall forestillinger.

– Vi må lete etter effektiviseringer også i 2018. Det er krevende, fordi Den Norske Opera & Ballett driver på et personalintensivt kunstområde. Men vi skal kunne klare å fortsette med omtrent samme aktivitetsnivå, sier Bergkastet.

I vår var det store konflikter i Operaens ledelse etter utnevnelsen av Annelise Miskimmon som ny operasjef. Musikksjefen trakk seg, og fagforeningene ved Operaen protesterte både mot Miskimmons personalpolitikk, og mot kulturdepartementets forslag om å erstatte pensjon med engangsutbetaling. «Ny operadirektør arver storm» var blant overskriftene som møtte Bergkastet mens han ventet på å tiltre.

– Jeg opplever ikke at dette er situasjonen generelt i Operaen. Jeg har fått en fin mottagelse, det er flotte folk her og flotte forestillinger. Så skal jeg ikke underkjenne at det var en spesiell vår å lese avisene. Det er noen saker som er vanskelige, det var noen konflikter mellom personer i ledelsen, men det er det i alle bedrifter. Det er mye roligere her enn man kan få inntrykk av i media.

Les også: – Ingen kommer til å huske meg etter min død