Kultur

– Må bygge talentene på lidenskap

Som en ekte Billy Elliot viet britiske Liam Scarlett hele barndommen og ungdommen til balletten. Nå er han klar for sin første treakters oppsetning i Bjørvika.

Bilde 1 av 2

– Du kan ikke presse fram kunst, og du kan ikke presse noen til å gjøre noe de ikke vil. Det viktigste er å bli eksponert for ballett, og når man har utviklet en kjærlighet til det, da kan man snakke om trening og hardt arbeid, sier Liam Scarlett, som er koreografen bak Nasjonalballettens nye helaftens forestilling basert på operaen «Carmen». Dette er Scarletts første treakters ballett, og selv om han har koreografert for og danset med The Royal Ballet i London, er han «vettskremt». Mest er han nervøs for premieren i kveld, da han skal sitte i salen og forsøke å blende inn med resten av publikummet. Han har ikke rukket å bli nervøs for at han på lørdag må steppe inn som den mannlige hovedrollen Don José grunnet en skade.

– Det er alltid vanskelig når noen blir skadet. En ballettforestilling er et intrikat bilde, og endrer man noe så får det en stor effekt, sier han.

La dansen på hylla

Scarlett begynte å danse da han var fire år gammel, og var 13 år da filmen om den britiske gutten, Billy Elliot, som ville bli en ballettdanser, gikk sin seiersgang på kinoer i hele verden. Scarlett har i flere intervjuer blitt sammenlignet med karakteren, og sa i et intervju med The Independent i 2012, da han ble artist-in-residence ved Royal Ballet i London, at han fikk mye oppmerksomhet på grunn av filmen.

– Det var 16 av oss i vårt kull og antallet intervjuer vi måtte gjøre i forbindelse med den filmen tror jeg fikk oss til å mislike den. Men filmen hadde en stor innvirkning i ballettverdenen, sa han.

Men nå, når Scarlett har blitt 28 år, er altså dansekarrieren slutt.

– Det var en rask beslutning slik det gjerne er når du må gi opp noe du elsker for å ta sjansen på noe du elsker mer, sier han.

Talentutvikling

I tider der talentutvikling står høyt på agendaen i norsk kulturpolitikk og en av de største kulturpolitiske satsingene er å talentutvikling inspirert av Olympiatoppen, er det naturlig å spørre Scarlett om hvordan han mener talentene bør dyrkes.

– Det er veldig vanskelig å snakke om talentutvikling. Men jeg mener at når du først får en person til å utvikle en lidenskap for det vedkommende skal gjøre, så har du det viktige grunnlaget der. Jeg tror også det er viktig å sette en kultur der det er lov å gjøre feil. Det er viktig å gjøre feil for å kunne bli bedre, og det må også folk som skal investere i kunst huske. Dette er ikke som å vise fram kvalitetssikrede arkitektoniske skisser til investorer for å få støtte. Å skape kunst er høy risiko, og noen ganger går det skikkelig dårlig. Med det økonomiske klimaet som vi har nå så vil folk ha hits, men det skjer ikke alltid, dessverre.

Tradisjonell

Etter arbeidet med «Carmen» er ferdig, skal Scarlett hjem til London, før han skal følge opp et prosjekt med den danske nasjonalballetten. Deretter går turen til New Zealand der han skal sette opp Shakespeares «En midtsommernatts drøm». Scarlett har ingen problemer med å få dagene til å gå.

– Akkurat nå er det som en snøball som bare ruller. De tingene jeg er misfornøyd med i én ballett kan jeg forbedre i den neste, sier han. George Bizets «Carmen» har han kjent siden han var liten.

– Mange har sin idé om hvordan det skal være. Jeg må prøve å presentere Carmen slik jeg tror hun er, uten at jeg skal presse på en tolkning for publikum, sier han.

En kritikk Scarlett har fått er at han kan oppfattes som noe mindre eksperimentell enn andre innen samtidsballett. Han forteller at det viktigste for ham er at oppsetningen framstår troverdig.

– Hvis noe føles relevant for publikum så setter det seg. Det handler ikke om atletiskhet eller fyrverkeri, men mennesker som du må tro på, sier han, før han blir avbrutt av at Nasjonalballettens sjef, Ingrid Lorentzen legger fram en matpakke og kaffe til ham. Frokost, lunsj og middag, spøker han.

Nasjonalballettens suksess det siste året har de fleste fått med seg, også Scarlett.

– Her hos Nasjonalballetten settes det opp noen fantastiske moderne kunstverk. Når folk ser disse tror jeg de blir overrasket over hvor bredt spekter det er innen ballett. Og når folk har opplevd det én gang, så kommer de tilbake, sier han.

Mer fra Dagsavisen