Kultur

Lyden av havet som stiger

Med barn fra Tøyen og tall fra Statens kartverk har Maja Ratkje lagd musikk av havet som stiger. – Både politikk og kunst, mener komponisten.

«Vann. Pani. Vatten. Water», begynner barnestemmene, over lyden av bølgesus, fra høyttalerne i prøvesalen på Den Norske Opera.

– De sier «vann» på alle de forskjellige språkene de kunne. De har så mange fine språk! smiler komponist Maja S.K Ratkje. Musikerne på opptakene hun nå sitter og gjør klar, er barn fra Tøyen skole. Verket deres «Vannstand» åpner lydkunst-festivalen Only Connect, der årets tema er The Deep (se under). Lydinstallasjonen blir stående på Den Norske Opera under festivalen, som varer fram til søndag. Barna fra Tøyen skole deltar i samarbeid med aktivitetsskolen på Tøyen og den kommunale musikkskolen. De har spilt fra et grafisk partitur Ratkje har lagd fra målinger av vannstanden i Oslofjorden.

– Det begynte med at NyMusikk ba meg lage et verk med samtidsmusikk for barn, slik jeg har gjort tidligere på Henie Onstad-senteret, forteller Ratkje. Den internasjonalt anerkjente utøveren og komponisten har tidligere lagd bestillingsverk for en rekke institusjoner og festivaler både i Norge og internasjonalt. Til prosjektet for NyMusikk begynte hun å tenke rundt lyd og lydbølger, videre til tidevannets sykliske bevegelser, og hvordan menneskeskapte klimaendringer påvirker havnivåene.

LES OGSÅ: 112 menn - én kvinne på programmet

Politisk

Ratkje har markert seg som en tydelig stemme i norsk klimadebatt (se under), og også i «Vannstand» vil hun få klimadebatten inn i kunsten.

– Det er viktig for meg å lage kunst som handler om politikk. Og barna som spiller i dette verket tilhører generasjonen som skal arve planeten. Derfor vil jeg inkludere dem både i dette kunstverket og i den debatten det inngår i. For meg synes jeg dette fungerer også politisk, ikke bare som kunst, sier Ratkje.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Flere byer

– Statens kartverk lager målinger over vannstand i havet langs norskekysten. Vi tok utgangspunkt i målingene fra Oslofjorden, forteller Ratkje.

Lydinstallasjonen på OnlyConnect er første del i «Vannstand»-prosjektet, som etter planen skal oppføres i flere byer langs kysten i regi av NyMusikk. Prosjektet er støttet av Norsk kulturråd og Kunstløftet.

– Det ble et pedagogisk prosjekt både for meg og barna. Nesten ingen av dem visste hva flo og fjære var, så det måtte jeg fortelle dem om. Vi spiller grafene som viser lokale vannstandsnivåer. De gir fine bølgeformer. Så har jeg også tatt med grafer som viser at havet stiger, både globalt og lokalt. Dermed spør barna: Hvorfor stiger havet? Og da kan vi snakke om global oppvarming og klimaendringene. Kartverket har allerede registrert økninger i havnivået også i Norge. Ikke så mye ennå, men et forvarsel, sier Maja Ratkje.

LES OGSÅ: Maja fra verdensrommet

Bølger

Utenfor prøvesalen går bølgene høyt i den kalde junivinden, og vannet i Oslofjorden slår inn over Operaens hvite marmor.

– Operaen har vel beregnet at havet vil stige. I nye byggeforskrifter er det allerede lagt inn at man må ta høyde for vannstigning, kommenterer Ratkje, mens hun fortsetter å endre nivåer og dra digitale crossfadere over pc-skjermen, slik at lydene rundt henne stiger og synker.

– I havet er det veldig mange bølger på en gang. Akkurat som i musikk. Bølgene tar over for hverandre. Musikken glir over i bakgrunnen, tilbake i bølgene den kom fra.

Kritisk til våpensponsor

Norske festivaler slipper for billig unna kritiske spørsmål om festivalsponsorer, mener Maja S.K. Ratkje.

Forrige uke ble det på ny debatt om Statoils sponsing av Festspillene i Bergen. I 2012 forlangte Ratkje å få Statoil-logoen fjernet da hun opptrådte på Festspillene. I fjor tok hun opp debatten med Kongsbergjazz om sponsingen fra våpenfabrikken Kongsberg Gruppen.

– Jeg har allerede fått reaksjoner på at jeg skal spille på Kongsbergjazz i sommer, siden jeg kritiserte sponsoratet deres i fjor. Men vi får et alvorlig demokratisk problem om norske artister ikke kan uttale seg kritisk om sponsorer på festivaler de spiller eller har spilt på, sier Ratkje, som er aktiv i aksjonsgruppen Stopp Oljesponsing av Norsk Kulturliv.

– I år er Shell hovedsponsor for Moldejazz. Festivalene slipper for lett. Vi må konfrontere festivalene med miljøsynet til sponsorene deres, mener hun.

Mer fra Dagsavisen